T
Har gamla fönsteröglor, fönsterhakar och "spanjoletter" från 30-talet där kromet har fallit av. På en del ställen, ser man mässingsmetall och resten har rostfläckar.

Funderar på att skruva loss dessa och lämna in på ytbehandling, s.k "förnickling", någon som har erfarenhet av detta, eller är det bortkastade pengar ?, Har sett att det finns nyproduktion på dessa nu.
 
Ska du förnickla, inte kroma ???

Kolla priserna först, jag tror att det kan bli dyrt!
 
T
morsan skrev:
Ska du förnickla, inte kroma  ???

Kolla priserna först, jag tror att det kan bli dyrt!
Osäker, nån sa förnickling, men krom kanske går lika bra, jag vill ju ha grejorna som dom var från början, vet inte om det är krom eller nickellegering på spanjoletterna.
 
Har kollat lite och de är nog förnicklade. Det kan vara svårt att få snyggt och kan bli dyrt ;)
Kolla vad nytillverkade kostar (var hittade du dem ???)
och vad det kostar att förnickla.
Men om du köper nya, kasta inte bort de gamla!
 
T
Gysinge och leifarvidsson.se säljer både fönsteröglor och spanjoletter. Dessutom finns fönsteröglos hos Clas O, Jula och säker några till. Finns det någon som har fixat upp sina gamla och kan säga om dom blev i typ nyskick eller om kromet/nicklet ramlar av vid nötning (typ vid fönsterstängningar ).
 
Kollade hos Jula 44:- för 2 st :D Troligen inte mässing men ändå...
Jag tror att det kostar mycket mer att lämna dem till förnickling :-/
 
Ska förnicklingen funka - givet att man har en kvalitetskännande förnicklingsfirma - så är A och O att underlagret för ytbehandlingen är 100% rent från färg, rost och gammal förnickling. Minsta märke i underlaget syns eftersom ytbehandlingen är extremt tunn och inte utfyllande.

Jag har spenderat åtskilliga timmar med att glasblästra och slipa mina fönsteröglor. Inte roligt... Och i de (få) fall som förnicklingen har släppt så beror det på undermåligt förarbete från min sida. I övrigt är de som i nyskick.

I 08-området har jag bara hittat en firma som körde den här typen av jobb (bildelar har har det varit lättare med  ??? ) och då bidde det mot kvitto = 40-50kr styck. Hur mycket det skulle kostat om de även gjorde förarbetet vet jag inte men garanterat dyrare...

Jag valde denna väg istället för Jula et al (Gysinge också för den delen om jag inte missminner mig) då det är en helt annan finish och "fetare" utseende på mina orginal öglor från 30-talet.  

Men nej, jag tänker inte göra om det här jobbet ...   :p
 
T
Intressant.
Jag kan själv slipa och köra med smärgelpapper om detta räcker för att få "metallrent", glasblästra har jag dock inga grejor för, däremot kan jag våtsandblästra med en högtryckstvätt (Alto 160 mb tryck). Jag har också "fetare" öglor och nog så mycket snyggare spanjoletter än Gysinge, kan du maila mig namnet på 08-firman ?.
 
Det gäller ju att komma åt överallt så smärgelduk tror jag kan bli lite knepigt. Det gäller att få rent i alla hörn och vrår. Misstänker att du kommer att få sliprepor vilket syns mer än "uppblästrade" porer i metallen efter ytbehandlingen. För att inte tala om jobbet att smärgla x st öglor...  :-X   ;D

Våtblästring känns som om att du kommer att få rost direkt om det finns något järn eller dylikt i dina öglor. Sandblästring har också den nackdelen att den ger materialavverkning till skillnad för glasblästringen som inte är lika aggressiv.

Glasblästermedel är inte så fasligt dyrt - givet att man återanvänder det. Det "knepiga" är väl en kompressor som klarar blästring om man inte redan har det...

Firman mailas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.