Hej

Jag behöver lite tankar och idéer kring vad jag ska göra innan jag säljer min 38kvm stora etta i för att maximera värdet på lägenheten.

Lägenheten skulle må bra av nya golv och lite allmän uppfräschning (målning). Jag har 5000:- i en inre reparationsfond som skulle täcka materialkostnaderna för detta. Jag gör arbetet själv.

Men jag har hört att folk uppskattar att det finns pengar i den inre reparationsfonden när de flyttar in (såklart).

Så jag har tre alternativ:

1. Använda de 5000:- från reparationsfonden till renovering.
2. Lägga ut 5000:- av mina pengar och låta renoveringsfonden vara.
3. Inte göra någonting

Så frågan är egentligen, är en fräsch lägenhet utan reparationsfond mer eller mindre värd än halvfräsch lägenhet med 5000:- i reparationsfond.?
 
Redigerat:
Det är nog ingen idé att göra något. Vad räknar du med att få lägenheten såld för?
 
-MH- skrev:
Det är nog ingen idé att göra något. Vad räknar du med att få lägenheten såld för?
runt 550 000 - 600 000sek borde den gå för.
 
Jag äger två lägenheter och tackar min lyckliga stjärna att de inte renoverat dem innan jag köpte. Tänk att själv få bestämma hur man vill ha det ... underbart!
 
JanneL skrev:
Jag äger två lägenheter och tackar min lyckliga stjärna att de inte renoverat dem innan jag köpte. Tänk att själv få bestämma hur man vill ha det ... underbart!
Det där är nog väldigt olika. Jag tror nog att majoriteten tycker att det är skönt att det redan är gjort. Sen värderas nog ett färdigt resultat högre än ett hopp om ett färdigt resultat, man köper med ögonen s.a.s.
 
Freco skrev:
Det där är nog väldigt olika. Jag tror nog att majoriteten tycker att det är skönt att det redan är gjort. Sen värderas nog ett färdigt resultat högre än ett hopp om ett färdigt resultat, man köper med ögonen s.a.s.
Det är lite så jag tänker, och detta kanske inte är det bästa forumet för denna typ av fråga, här finns ju bara massor med händiga gubbar och gummor som mer än gärna kör igång med ett renoveringsprojekt :)

Men hur resonerar majoriteten?
 
Har mest erfarenhet av hus och där verkar det som om köparna uppskattar att stora renoveringar är gjorda, grunden dränerad, badrum rustade, köket bytt men man vill göra ytskikten själv.
Lite annorlunda i lägenheter där köparen sannolikt är mer bekväm i det avseendet. Men golv tror jag ändå inte att jag skulle satsa på i så fall och det förväntade priset talar för att Du bor i Uppsala snarare än i Tierp :) så tillsammans med att det är en lägenhet som attraherar studenter eller nån som ska flytta till sin första lägenhet tror jag inte det lönar sej att renovera. Du kommer att få den såld ändå utan det besväret och priset beror snarare på hur mycket pengar köparna som deltar i budgivningen har och på läget än på vilket skick det är. Rusta nästa bostad istället :)
 
Jan-Å skrev:
Har mest erfarenhet av hus och där verkar det som om köparna uppskattar att stora renoveringar är gjorda, grunden dränerad, badrum rustade, köket bytt men man vill göra ytskikten själv.
Lite annorlunda i lägenheter där köparen sannolikt är mer bekväm i det avseendet. Men golv tror jag ändå inte att jag skulle satsa på i så fall och det förväntade priset talar för att Du bor i Uppsala snarare än i Tierp :) så tillsammans med att det är en lägenhet som attraherar studenter eller nån som ska flytta till sin första lägenhet tror jag inte det lönar sej att renovera. Du kommer att få den såld ändå utan det besväret och priset beror snarare på hur mycket pengar köparna som deltar i budgivningen har och på läget än på vilket skick det är. Rusta nästa bostad istället :)
Många sanna ord. Men lägenheten ligger inte i Uppsala, utan i Märsta, så studenter kommer den nog inte attrahera.
 
Jag tror som så många andra här att de som är händiga och intresserade av inredning helst köper ett "renoveringsobjekt", för att själva sedan göra det som de vill ha det m.a.p. materialval mm. Så tänker jag när jag köper.

Men de flesta som kommer på en visning är nog snarare lata och vill ha det gjort. Och de flesta tilltalas mer av en fräsch lägenhet än en sliten. När jag sålde min tvåa förra året gjorde jag en "budget-renovering" av köket; nytt klickgolv, nytt kakel samt köpte begagnade vitvaror på Blocket (som dock var betydligt fräschare än de jag redan hade). Totalkostnad ca 10 000 kr (2000:- för kakel, 1000:- för golv och kanske 7000:- för spis, kyl/frys och diskmaskin). Hade ca 4000 i reparationsfonden som jag använde, och lade resten själv.
Jag tror definitivt att det var värt det eftersom det blev en bra budgivning och jag fick ett bra pris.
 
Ett alternativ är att göra den risigare än den är nu. riva ner lite tapeter och svina i köket. Sen säljer du den som renoveringsobjekt och sätter ett lågt utpris. Förhoppningsvis så flockas nu renoveringssugna människor utanför dörren på visningsdagen, i hopp om att få lägga vantarna på ett äkta renoveringsobjekt för en billig peng. Under budgivningen så trissar de upp varandra utan att fundera så mycket på vad lägenheten kan tänkas vara värd egentligen. Så när klubban gå så har du sålt den till ett pris över marknadsvärdet :)

Nej skämt åsido så tror jag att du har att vinna på att göra enkla förbättringar, lämna luckor på omlackering, köpa bättre beggade vitvaror och kanske byta bänkskiva eller kakel i köket. Om väggarna är slitna kanske det lönar sig att måla om dessa i vitt. När jag sålde min etta nyligen så gjorde jag precis detta, allt som allt kostade det 12000 och 5-6 helger. Vet inte om det vad det som avgjorde när den såldes men det känns bättre att visa den fräsch än sliten, iaf när det är en lägenhet som mestadels lockar förstagångsköpare
 
RoTe
JanneL skrev:
Jag äger två lägenheter och tackar min lyckliga stjärna att de inte renoverat dem innan jag köpte. Tänk att själv få bestämma hur man vill ha det ... underbart!
Underbart? Snarare mardröm!

Vem vill lägga all sin lediga tid åt renovering? Nu pratar jag rent generellt, inte bara lägenhet som man kan fixa iordning lite snabbt. Jag lägger gärna lite extra räntekostnad på att slippa krångel. Jag har dessutom ingen egen smak och har helt omöjligt att bestämma tapeter och golv... Det får andra göra åt mig!

Att köpa ett renoveringsobjekt och sedan renovera får man inte lån för på banken. Man får låna vad skrotet är värt och sedan renovera för sina egna pengar för att sedan kanske värdera upp det om det går. Mina övriga pengar går till min svindyra bilhobby...

När min mor sålde sitt renoveringsobjekt förlorade hon i runda slängar 600 000kr. De som köpte huset köpte det bara för att tjäna pengar. De köpte för 1 600 000 och renoverade för absolut max 200 000 och sålde för 2 400 000. Hon hade inte orken att fixa till huset. Även fast hon hade lejt bort allt hade hon tjänat grova pengar på det...
 
gryden skrev:
Hej

Jag behöver lite tankar och idéer kring vad jag ska göra innan jag säljer min 38kvm stora etta i för att maximera värdet på lägenheten.

Lägenheten skulle må bra av nya golv och lite allmän uppfräschning (målning). Jag har 5000:- i en inre reparationsfond som skulle täcka materialkostnaderna för detta. Jag gör arbetet själv.

Men jag har hört att folk uppskattar att det finns pengar i den inre reparationsfonden när de flyttar in (såklart).

Så jag har tre alternativ:

1. Använda de 5000:- från reparationsfonden till renovering.
2. Lägga ut 5000:- av mina pengar och låta renoveringsfonden vara.
3. Inte göra någonting

Så frågan är egentligen, är en fräsch lägenhet utan reparationsfond mer eller mindre värd än halvfräsch lägenhet med 5000:- i reparationsfond.?
Jag skulle använda dom 5000:- till lite nya tapeter, färg och kanske lister om det behövs. Måla om och tapetsera och få en fräsch yta. Till det lite lätt styling. Sen skulle jag sälja. Inte alltför många dagars arbete och troligtvis mer attraktivt när spekulanterna kommer. Nu vet jag inte hur golven ser ut men det är väl något jag skulle dra mig för om dom inte är alltför jädriga...
 
Göran.W
Hej för knappt 3 år sen sålde jag min lägenhet i bedrövligt skick.
Det rör sig om en 2:a i malmö på 48 kvadrat
Tapeterna hade ungarna ritat på
Badrumet orginal från 1946
Orginal kökskåp
15 år gamal kyl-frys och en spis i samma ålder
Samtliga golv i dåligt skick efter hundens klor.
Det var typ hel renovering som gälde
Jag fick för den 555 000 och då förhandlade jag bort städningen med.

Grannen under sålde en identisk lägenhet 1 månad innan mig och fick 575 000.
Han renoverat för ca 150 000kr innan han sålde
Så han fick i praktiken 130 000 mindre än mig och kom inte undan flytt städningen heler.

Jag skrev kontrakt samma vecka den kom ut till försäljning.
Grannen behövde 2 månader för att kränga sin tiptop lägenhet.

Att snygga till är aldrig fel men lägga ner en massa pengar och tid tror jag bara lönar sig när det gäller dyrare objekt i dom fina områdena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.