Tjenare,
har ett litet dilemma när det gäller husköp!
Är intresserada av en kåk från 1911 med omfattande renoveringsbehov.
utgångspriset är 650 000:- och renoveringen går på ca 900 000:-

Min fundering är nu den att är det ens värt att börja renovera eller ska man leta på en tomt och bygga nytt? allting slutar ju på ca 1550000:-

Tanken är den att jag ska göra allt själv (får även lite hjälp).

Jag är lite inne på fiskarheden villor, (sidensvansen, entitan eller ugglan) och skulle behöva veta lite mer vad allt runt omkring kostar...

Bergvärme, alt pellets
Vatten
Avlopp (minirenisverk)
Golvvärme
Grund/platta
Golv
Badrum
Pantberv
Bygglov
Energideklaration
El instelationer mm Fyll gärna på listan på det jag glömt.

Tack på förhand
 
... vi är visst inte ensamma om det här dilemmat. Jag har själv ställt frågan här på forumet och även läst andras, liknande, frågor.

Det är klurigt att väga fördelarna hos ett nybyggt hus jämfört med att renovera. Finns det andra fördelar för dig att köpa renoveringsobjektet jämfört med att hitta tomt och bygga nytt? Om inte priset är allena rådande så gör en + och - lista för respektive hus.

För mig kan det göra en skillnad på minst en miljon i slutändan mellan att köpa nytt eller renovera gammalt. En himla massa pengar men är jag lika glad för mitt renoverade hus om tio år? Tänker då på uppvärmningskostnader, ökade krav på energisnåla hus etc.

Jag har själv inte tittat närmare på Fiskarheden men har fått uppskattade offerter från fyra andra hustillverkare och då ligger kvadratmeterpriset i genomsnitt på 8500 kronor/kvm för stomrest hus och ca 18000 kronor kvadratmetern för nyckelfärdigt.

Hoppas du kan få lite mer konkreta tips av någon annan... :)

/AnnaJohanna
 
Det är omöjligt att ge ett klart besked, eftersom man måste bedöma från fall till fall. Hur ser det gamla huset ut? Har det några värden som är omöjliga att återskapa och som kompenserar de brister som alltid kommer att vidlåta ett 100 år gammalt hus, hur välrenoverat det än är?
Jag för min del skulle gärna köpa ett gammalt skruttigt hus med ett trevligt läge och en bra tomt, riva huset och bygga ett nytt. Men det är vad jag tycker. Det finns säkert andra som inte tycker så...
 
Jocke47 skrev:
Min fundering är nu den att är det ens värt att börja renovera eller ska man leta på en tomt och bygga nytt? allting slutar ju på ca 1550000:-
Får du en ny kåk för det då?
Tänk även på du slipper en massa pappersarbete och myndighetskontakter om du renoverar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.