Har just blivit med större hus och har därmed att göra en bra stund framöver...

Ett avgränsat projekt som jag tänkte göra själv är husets andra dusch/toa. Den måste åtgärdas enligt besiktningsprotokollet och jag undrar vad som finns för alternativ. Bifogar en bild på eländet. Längst in i bilden är källarväggen. Till höger är invändig vägg, som jag inte ska röra. Till vänster är en bastu, men den ska tas bort och ersättas med en vägg (bastun ska bort till förmån för mer utrymme i tvättstugan). Väggen som skiljer mellan dusch och handfat vill jag ta bort och ersätta med glasvägg.

Vad har jag för alternativ? Helst ska plastmatta bort och det blir helkaklat. Huset är från -73 och har porösa PVC-rör för avlopp. Ska jag passa på att byta ut dessa så långt jag når i rummet eller räcker det med att byta brunn? Ska hela rummet, inkl. toadelen, ha tätskikt? Vad är lämpligt som väggmaterial istället för bastudörr, stålreglar och våtrumsgips? Hur ser då t.ex. anslutning mellan källarvägg och gips ut, dikt an eller spalt?

Som ni märker har jag aldrig gjort sånt här förut men är villig att lära och har gott om tid på mig... 7b4bc-478de-7b518-10b43-208cb-c913b-315e5-1057c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja!

Du måste byta brunn vid renovering.
Jag hade då satsat på att byta även avloppsrören.

Golvet måste vara våtklassat raktigenom. Väggar såklart i dusch-zon men, inte övriga utrymmet.
Ska du ha kakel på väggarna bör du kolla deras styvhet.

Hålet vid bastudörren hade jag reglat igen med stålreglar och satt plywood+gips. med kanske 1mm utrymme från källarvägg som jag sedan fogat igen med målarfog innan tätskikt

Någon får rätta mig om jag har fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.