Gokväll

Jag håller på att renovera sommarstugan (60 år gammalt hus med tunna väggar) och har bytt fönster och tilläggs isolerat utsidan och satt nya fasadbrädor. Allt är jätte fint och tätt nu. Men - när jag började kontrollera golvets isolering underifrån så märkte jag två "fel" eller åldersproblem.

Huset står på plintar och har traditionellt regelverk med blindbotten, isolering (sprutad lösull) och sedan golvbrädor direkt. Den blindbotten som ligger i facken är råspont, dvs varje fack har +10 brädor som bygger skyddet för isoleringen.

Nu upptäckte jag dels att på vissa ställen under huset har det blivit glipor i råsponten och en del av isoleringen har "läckt ut" så det inte fyller ut facket, och på vissa ställen där jag kontrollerade har lösullen helt enkelt "säckat ihop" så det inte fyller ut där heller. Så jag misstänker att det är stor chans att en större del av husets golvisolering är har gjort sitt och kommer att motverka investeringen i isoleringen av ytterväggarna. Skulle inte förvåna mig om det det även finns ett och annat musbo där nere, då jag hittade två gamla bon i i väggarna när jag renoverade,.

Typ så här, där grönt skall visa isoleringen.

Schematisk illustration av golvkonstruktion med plintar och isolering mellan golvsparrar i ett hus.
Så jag funderar på om jag skall ta smällen och renovera även golvisoleringen nu när jag håller på. Bör inte bli så dyrt på ~50m2. Då det inte finns något undergolv idag, utan golvbrädor direkt på reglarna, tänkte jag att såga upp golvet uppifrån och rensa bort lösulls isoleringen. Sen, antingen ta bort råsponten eller bara lägga en blindbotten skiva och sedan ny fräsch isolering och sedan vanlig golvspån och sist nytt parkettgolv på det.
Det borde ju vara relativt enkelt, att göra detta uppifrån, och man kan ju ta ett rum i taget?

Är det någon som gjort liknande?

Lite tankar/risker jag har funderat på.
> Om nu väggelement står på golvets konstruktion så kan jag ju inte renovera det sista facket, eller?
> I badrummet är det ju våtrumsmatta, då kanske jag får be snickaren att fixa detta underifrån. Är det görbart?
> Något annat man bör tänka på när man är nere i golven och fixar.
Golvet idag är ca 22mm så det skulle ju gå att skarva mot en spånskiva om man måste spara i ytterkanterna.

Tacksam för input
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.