Hej!

Jag ämnar renovera alternativt bygga om lite hemma i biarean av huset.
Tvättstugan kommer att renoveras helt och så hade jag ursprungligen bara tänkt att byta kakel i duschen intill bastun men har blivit rekommenderad att göra om det till en toalett av en mäklare istället (fastigheten har 1 badrum och 1 toalett sedan tidigare).

En toalett är väl iofs ingen dum idé men det känns ju som att en till dusch är något jag prioriterar mer än enbart en toalett. Så tanken är i sådana fall att göra om det till ett litet badrum.

Biarea (måtten på denna bilden är inte exakta utan gjorda utifrån minnet):

biarea.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möjlig layout på nytt badrum med riktiga mått (det gulmarkerade området på föregående bild):
badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag nu göra?

Blir detta badrum för trångt? Borde jag skippa förvaringsutrymmet helt och göra om allt till ett större badrum? Det råder otrolig brist på förvaringsutrymmen i kåken så detta hade gjort STOR skillnad.

Borde jag göra ett badrum alls? Eller ska jag hellre låta bastu och dusch vara kvar, även om dessa är udda placerade i fastigheten. Mysfaktorn när man kommer ut ur duschen rakt in i groventren är ju lite medium :(


Om vi glömmer helt hur det ser ut just nu, finns det då en bättre total planlösning för denna biarea? Ska jag helt enkelt riva hela skiten och börja om, och i såna fall hur skall det då se ut?

Garage behöver jag egentligen inte då jag har en carport för 3 bilar, garaget är endast kvar för att kommande köpare kanske vill ha det.

Jag har inget egentligt behov av fler sovrum i kåken (det finns 4 totalt), dock så är ju det ena sovrummet väldigt, väldigt litet så att göra om det till ett större kanske hade varit bra.

Det som behövs av de utrymmen som finns i biarean är 2 sovrum, en tvättstuga och en dusch samt förvaring. Hur skulle denna lösning kunna se ut?

Tilläggas bör att fjärrvärmen kommer in vid väggen som skiljer entre från tvättstuga. Det går med andra ord upp en massa rör ur golvet där och sitter ett skåp på väggen som jag missade att rita ut på bilderna.

Tips och ideér skulle uppskattas väldigt mycket, jag har stirrat mig blind på detta nu och reder inte ut det längre.

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.