Jag ska renovera en brunn som inte använts på ca 30 år. När jag drog av brunnslocket uppenbarade sig en välfylld brunn. Siktdjup ca 1/2 m. På ytan 3 döda möss och en äcklig hinna. I brunnen stack det upp ett pem-rör dia 35 cm som har hängt i 2 armeringsjärn som ligger över brunnen. Ståltrådarna som det hängt i är bortrostade så röret stod på botten. Röret till den sönderrostade handpumpen sticker ner i pem- röret. Jag har hissat upp röret en bit och fyllt det ca 2 dm över nivån utanför. Det verkar inte jämna ut sig. Vad är funktionen för pem-röret? Vad bör jag göra för att kunna använda brunnen för dusch o bevattning?
 
  • Handritad skiss av en brunn med märkningar för uppbyggnad och problemområden, inklusive betongringar, ett polyetenrör och vattennivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga konstigheter med att renovera en grävd vattenbrunn. Pumpa ur vattnet, gör rent brunnen och kontrollera bottenlagret som ska vara av ganska grov sand. Låt återfyllas och pumpa ur några gånger. Ska vattnet endast användas för dusch och bevattning behöver du inte göra vattenanalys, men det skadar inte i alla fall. Det är alltid bra att veta vattnets sammansättning och kvalitet.

Möss ska inte kunna ta sig in i en vattenbrunn, så där får du göra en åtgärd. Men är du säker på att det verkligen var möss, så det inte var järnbakterier som flockat sig? Detta kan se ut som klumpar som kan likna döda möss. Men klumparna löser i så fall upp sig snabbt som ögat om man rör om dem med en pinne, och vattenytan brukar liknas vid en oljehinna. Ett säkert tecken på möss är skelettdelar som i så fall ligger på botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.