Hej. Jag undrar vad rören i toppen på en braskamin heter, inte skorsten utan dom rören som går förbi skorstenen, och suger kall luft bakom kaminen och släpper ut den varma luften på framsidan. Har försökt hitta ett nytt sånt paket för att byta ut det trasiga, har hittat allt annat utom just det.
Tack på förhand.
 
Du tror inte att du behöver ange vad kaminen heter, vilken modell det är och någon bild på skapelsen.

Eller är det ett hembyggen?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Har du hört med tillverkaren av kaminen om det finns en sprängskiss? Hittar du ingen återförsäljare lär du ju inte få tag på reservdelar även om du vet vad de heter. Kan du ta en bild på rören och kaminen?
 
H Hybro skrev:
Du tror inte att du behöver ange vad kaminen heter, vilken modell det är och någon bild på skapelsen.

Eller är det ett hembyggen?
Det är en Contura, men det spelar ingen roll, då alla kaminer har sådana rör, så det måste ju heta något, typ rörställ eller något.
 
A Avemo skrev:
Har du hört med tillverkaren av kaminen om det finns en sprängskiss? Hittar du ingen återförsäljare lär du ju inte få tag på reservdelar även om du vet vad de heter. Kan du ta en bild på rören och kaminen?
Nä jag har inte kontaktat återförsäljare, ville slö surfa först och se vad nätet hade att bjuda på,
 
Mina kaminer har inget sånt.
 
Skulle kanske vara enklare att veta vilken Contura-modell det gäller om man ska börja leta reservdelar? Eldkraft säljer en del reservdelar om man nu inte vill gå till återförsäljaren (vilket jag kan förstå). https://www.eldkraft.se

Jag har sett att en del Contura-modeller har ett par rör som är dragna på det viset du beskriver, men är inte det ett par vanliga fyrkantsjärn som är insvetsade i kaminen? Har du verkligen bränt sönder dessa?
Men om det är så att alla kaminer har sådana rör så vet jag inte riktigt vad det är du syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.