Hej,

Min familj har en sommarstuga som är byggd i början av 50-talet på en dåligt ventilerad krypgrund. Den har så länge jag levt luktat märkligt - typisk stuglukt. Man måste alltid tvätta hår och kläder innan man återvänder till stan i princip.

Mina föräldrar har nyligen ärvt denna stuga och vill antingen göra en totalrenovering eller bygga ett nytt billigt hus. Det är hög prio på att få bort lukten och att göra det möjligt att bo där på vintern. Det sistnämnda är möjligt nu men vi gör det inte pga kostnad att värma upp huset som är dåligt isolerat, gamla avloppssystem och möss.

Nu är frågan - är det värt att renovera ett sådant hus kontra att bygga ett billigt nytt hus? Jag tänker att det kan bli dyrt att göra alla ingrepp som krävs för att få bort lukten och även om man gör allt i sin makt kanske lukten kvarstår. Argument för att behålla det är att vi gillar huset och att man möjligtvis kan spara både pengar, tid och miljö på att renovera.

Vad tror ni? Har någon erfarenhet av detta?
Har ni tips på vem man anlitar för att göra en professionell bedömning av läget?

Detta ämne har säkert diskuterats många gånger i detta forum, men jag är ny så kunde inte finna någon diskussion. Jag är väldigt tacksam för svar alternativt om någon kan guida mig till rätt diskussion.

Stort tack!
 
Lukten sitter oftast i isolering och byggmaterial samt möbler. I värsta fall behöver ni riva upp golv och väggar , byta isolering och ytskikt i väggar. Samt installera en ordentlig ventilation och se över vinden samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.