Fick detta bordet av en kompis och tänkte renovera det, dvs slipa och lacka, betsa eller måla. Hur går man till väga, vilken sorts slippapper och grovlek? Tror ni det blir snyggast att lacka? Hur lagar man skadorna i bordsytan? uploadfromtaptalk1345567281976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my U20i using Byggahus
 
uploadfromtaptalk1345567576969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my U20i using Byggahus
 
Småläckert bord men gissar att det är gjort i Asien nånstans.
Lite kokt linolja och finaste stålullen dvs 000 kan göra underverk ibland och förstör inte speciellt mycket heller. Se bara till att slänga trasor mm i en hink med lock och i med lite vatten så det inte kan ta fyr sen, det självantänder nämligen.
Efter det hade jag troligen bara vaxat det, linolja, balsamterpentin och bivax.
Målning/betsning/lackning/slipning etc kommer troligen att förstöra bordet, men visst några tunna lager klarlack kan funka men du måste först få tillbaka lystern i möbeln.
Små hack etc lagas med smält vax.
Finns färdiga blandningar av det här att köpa, bättre färgaffärer har det men jag föredrar att blanda eget.
/Kent
 
  • Gilla
Mats Bengtsson
  • Laddar…
snickarboden skrev:
Småläckert bord men gissar att det är gjort i Asien nånstans.
Lite kokt linolja och finaste stålullen dvs 000 kan göra underverk ibland och förstör inte speciellt mycket heller. Se bara till att slänga trasor mm i en hink med lock och i med lite vatten så det inte kan ta fyr sen, det självantänder nämligen.
Efter det hade jag troligen bara vaxat det, linolja, balsamterpentin och bivax.
Målning/betsning/lackning/slipning etc kommer troligen att förstöra bordet, men visst några tunna lager klarlack kan funka men du måste först få tillbaka lystern i möbeln.
Små hack etc lagas med smält vax.
Finns färdiga blandningar av det här att köpa, bättre färgaffärer har det men jag föredrar att blanda eget.
/Kent
Tusen tack för tipsen! Antar att man använder stålull först, sen kokt linolja, balsamterpentin och slutligen bivax?
Kan man köpa vax som har ungefär den färgen bordet har och smälta den för att laga skador?
Vilja verktyg behöver man, är det pensel till linolja och balsam terpentin? Hur påför man bivax?

Sent from my U20i using Byggahus
 
Nope, du använder stålull ihop med linoljan.
Det går att köpa vax eller shellackstänger med samma färg som bordet har ja och det smälts på.

För att vaxa eller olja så är det en trasa som gäller, helst en som inte luddar alls och jag lägger typ en klick vax i en duk och sen gnider jag runt. Vaxet tränger genom duken och det blir inte för mycket.
Prova typ, fördelen med de här metoderna är att du kan inte direkt förstöra något.

Rörande vaxet, man kokar ihop lite linolja, lite balsamterpentin och en del bivax, det är alltså en blandning som man för på och inte var för sig. Minns jag rätt så är det typ 2/10 linolja, 1/10 balsamterpentin 7/10 bivax men blandningen är inte så kritisk. Koka och koka, du bör ta det lugnt med det och köra med vattenbad, terpentin och linolja brinner rätt bra så kör det inte i en kastrull vad du än gör!
Därför med som jag sa att man kan köpa vaxer färdiga men jag föredrar att göra det själv.

/Kent
 
Jag skulle ha ruggat upp ytan med fint sandpapper (180), spacklat igen alla fula märken med snickerispackel och slipat igen. Sedan grundmålat två gånger med vit grundfärg och slutligen täckmålat 1-2 gånger med halvblank vit lackfärg (vattenburen). Jag tycker att bordet (är det inte mer en byrå?) är fint, men färgen var förskräcklig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.