Är det nån idé att försöka sig på att renovera en gammal termostatblandare enligt bild (Mora)?
Tempregleringen kärvar och den läcker lite överallt.
Finns det reservdelar och vad kan det kosta (om man gör det själv)? Vill komma undan billigt, då den sitter i min mors hus och det ska förmodligen säljas snart.
Hur gör man? Eller är det bara dumt att ge sig på?
Finns ju nya för 549 tex. på Biltema, men det kanske är skräp?

IMAG2439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
C
Vet inte om det är samma konstruktion som på min lite modernare Mora-blandare, men min har börjat kärva ett par gånger i temperaturvredet pga den undermåliga konstruktionen av "stoppknappen". Det är en plastbana som ett stift löper i som blir deformerad med tiden. Den sitter precis innanför huven på temperaturvredet om man skruvar bort skruven på sidan. Har för mig att jag t.o.m inte behövde betala något när jag fixade en ny sådan sist så Mora kanske är medvetna om problemet och har försett återförsäljarna med denna del? Riktig skitkonstruktion iallafall. Så mycket för "märkesblandare".
 
Jag hade satsat på en ny blandare, tänk bara på avståndet mellan rören i bakkant, här ser det ut som att man har satt upp en 150 blandare på övergångar från 160, men det kan finnas någon gammal standard också.
Ska ni ändå sälja snart så föreslår jag att ni köper en billig blandare, den håller nog till efter tillträdet.
 
Krilleman
Redigerat:
Tack för det utförliga svaret.
Använder man nåt special verktyg för att komma in i den?
Jag har den gamla modellen med mejselfattning, kände lite på den och den verkar sitta som berg. Ser ut som man skulle behöva typ jöttebred mejsel.
 
bsba skrev:
Använder man nåt special verktyg för att komma in i den?
Jag "renoverade" en liknande (likadan?) blandare för några år sedan. Om jag kommer ihåg rätt gav jag upp "mejselspårssidan" men om du tar bort plastvredet för termostaten kan du plocka ut innanmätet med en skiftnyckel.

IMG_1859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plocka isär så mycket du kan och låt delarna ligga i ett citronsyrabad kanske en halvtimma. Ta gärna loss blandaren för antagligen har du (skitiga) silar vid inloppet. Jag smörjde även allt med armaturfett och satte dit en ny ventilkägla. Den då typ 20 år gamla blandaren har nu funkat som ny i runt fem år,

Ett tips är att ta lite bilder vid demonteringen så att du får ihop den rätt igen.
 
  • Gilla
Browski och 1 till
  • Laddar…
C
Nä, skruvmejsel och skiftnyckel skall räcka. Man får pillra bort locket på vreden för att komma åt skruven. Skruven håller bara fast själva plastbiten som utgör vred så det finns ingen anledning till att den skall vara hårt åtdragen, men om vredet har kärvat kan kanske skruven ha dragits åt pga detta.
 
Så då gav jag mig på blandaren under viss vånda, då huvudkranen måste stängas. Lite skakigt då det är långt till närmaste helgöppna ställe man kan köpa ny blandare på.
Allt gick över förväntan så efter lite rengöring och uppsmörjning, funkar den bra nu, förutom lite läckage från avstängningskranen. Kanske för slitet eller så var jag för snål med fettet där.
Hittade dessutom ett verktyg från bilen som passade till mejselspårssidan, men den var ändå omöjlig att få upp, så jag tog andra vägen.
Tack för alla tips.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Y
Nu vet jag inte om gustavsbergsdelar passar rakt av på den. Det får någon annan bekräfta.

Idag ser nog den delen som läcker vatten för dig ut ungefär såhär:
8345097_1.jpg
där du kan ta isär, byta kägla, fila ren metallen, fetta...

MEN ifall denna modernare av keramisk modell passar så kommer det göra ett stort lyft, bättre än när den var ny. snabbfunktion, superlätt att vrida.. Den går säkert att montera, men ibland passar inte hatten ovanpå har jag märkt.

8586790_1.jpg

inte riktigt rätt bild, den nämner dock mora... men gustavsbergs vanliga har rsk:8612661 "ventilöverstycke"
 
Om du är i närheten av Linköping skulle jag rekommendera ett besök hos gamle "vvs-gurun" Leif på VVS-lagret, han har både sålt delar och renoverat en hel del blandare sedan 70-talet. Annars tror jag att både Mora, FMM mfl har video-guider på hur man byter reservdelar på deras blandare. Jag rekommenderar dig inte att köpa Biltema, bättra att hålla utkik efter ett riktigt bra pris på ett kvalitetsmärke som FMM, Mora, Damixa, Hans Grohe eller Oras. Gustavsberg har dock tappat rejält på sista tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.