Vi har köpt ett hus byggt 1970 som inte har de roligaste innerdörrarna. Vi har inte fått tillträde än så jag kan inte undersöka dörrarna vidare utan försöker analysera bilder jag har. Är det någon som vet vad det är för material? Är det någon som försökt sig på att slipa och olja en sån här typ av dörr och hur blev i så fall resultatet?
 
  • Enkel 1970-tals innerdörr i träimitation med silverfärgat handtag och gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en brun trädörr från 1970-talet som visar trästrukturen och möjlig finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en brun innerdörr med tråkig finish bredvid en omålad dörrkarm, båda troligtvis från 1970-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag skulle ha tvättat med målartvätt och sedan rollat de vita. Förslagsvis med Nordsjö Ambiance och bytt dörrtrycken. Blir som nya!
 
Kan man göra iofs men helst skulle vi vilja ha trädörrar så antingen försöker vi oss på att behandla eller så köper vi nog nya dörrar i t ex oljad ek. Ingen som försökt sig på att behandla och ändå ha kvar träkaraktären?
 
BirgitS
Dörren kan vara lackad och då måste du slipa bort all lack för att kunna olja den.

Kul att några börjar gilla att ha trädörrar igen efter alla år då allt ska vara vitt :)
 
Hehe, japp. Vi vill ta fram 60-tals arkitekturen (huset ritades 69). Blanda modernt med det tidstypiska. I en drömvärld så skulle innerdörrarna varit i teak precis som alla altandörrar men så är ju tyvärr inte fallet.

Förstår att det är väldigt svårt att svara på men tror ni det går att slipa eller går man igenom fanéren då? För jag antar att det är fanér va?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Av bilderna att döma ser dörrarna ut att vara i gott skick. Grattis!

Förstår vad du menar med att blanda modernt med tidstypiskt. Vi försöker något liknande hemma. Dessa dörrar var typ standard under lång tid. Vårt hus är från 58, vi har dessa dörrrar. Fast våra är i vitmålade av någon tidigare ägare. Det finns säkerligen att antal olika tillverkare/modeller så det går inte att svara med säkerhet hur tjock fanerande är. För jag antar också att det är faner.

Det är någon på forumet som renoverat innerdörrrar av samma/liknande modell. Fast vill minnas att det var i mahogny utförande. Tyvärr kommer jag inte alla ihåg vem det var. Testa att söka och återkom gärna med hur det går. Annars är det nog bara att prova och ta det därifrån.
 
BirgitS
Det brukar vara faner. Vet inte vad som var vanligt under slutet av 60-talet men under början var det ofta gabon-faner.
 
  • Gilla
Filip Larsson3
  • Laddar…
D David Wahlgren skrev:
Vi har köpt ett hus byggt 1970 som inte har de roligaste innerdörrarna. Vi har inte fått tillträde än så jag kan inte undersöka dörrarna vidare utan försöker analysera bilder jag har. Är det någon som vet vad det är för material? Är det någon som försökt sig på att slipa och olja en sån här typ av dörr och hur blev i så fall resultatet?
Hej! Bumpar denna tråd. Har dörrar väldigt lika dessa (hus byggt 1969, tror de är original). Nästan så man skulle gissa att det är samma märke.

Hur som helst, hur gick det att olja dörrarna? Har någon annan erfarenhet av att olja liknande dörrar?
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.