Hej,

Jag får snart tillgång till ett 20-tals stenhus som är ganska så eftersatt. Jag håller på och planerar renoveringen i etapper, då jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv. Jag har tidigare bara renoverat lägenheter så detta är något helt nytt för mig. Jag ser mig dock som ganska händig, har lätt för att lära mig och inte rädd att ta mig an nya projekt. Jag kommer dock att ta in extern hjälp där det behövs.

Tanken är att renovera följande ordning (bifogar planlösning):

1. Övervåning (3 rum och 1 badrum)
2. Entréplan (vardagsrum, matsal, kök och badrum)
3. Källare (ny isolerad golvplatta med ingjuten golvvärme samt dränera utsidan)
4. Råvind med ett nytt badrum

På ritningen är kvadraterna i blått befintliga äldre element med slottsventil. Kvadraterna i rött är tänkta vattenburna handdukstorkar och grönt vattenburen golvvärme. Dessutom skall källargolvet bilas upp, isoleras samt installera ny vattenburen golvvärme när källaren renoveras i etapp 3.

Gröna kvadraten i källaren är befintliga värmeväxlaren för fjärrvärmen.

Befintliga systemet idag är blandat kopparrör och gjutjärnsrör och går som ett spindelnät i källartaket.

Är det någon som har erfarenhet av att renovera detta i gamla hus? Något speciellt jag bör tänka på nu när jag planerar renoveringen så jag inte missar något? Ska man sätta en fördelade på varje plan eller hur hade ni gjort? Tips på dimensioner och på vilket sätt man drar nya rör på bästa sätt?

Idag är förbrukning ca 35-40,000 kWh.

Tacksam för alla synpunkter!

Arkitektritning av ett 20-tals stenhus med markerade etapper för renovering inklusive värmeinstallationer i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvvärme överallt hade varit nice, planerar du att tilläggsisolera något?
 
Jag håller med! Det är däremot fin fiskbensparkett på entreplan och gammalt plankgolv på ovanplan som jag ogärna vill bryta upp. Det lutar åt golvvärme i källare och badrum sen bibehålla resterande element. Jag kommer dock installera två kakelugnar på entreplan som är borttagna på 60-talet.

Jag kommer att isolera råvinden som idag är oisolerad.

Har du något tips på hur jag ska planera rördragningen med tanke på min renovering i dessa etapper?

Tack för svar!
 
Jag är själv nybörjare när det gäller värmesystem men skulle föredra ett nytt system istället för att slippa böka med gamla saker. Om du ser över isoleringen runtom i huset och även ventilation kan du nog minska förbrukningen en del. Installera mekanisk ventilation (FTX) om du har möjlighet
 
Jag har funderat på FTX med aggregatet i källaren men har kommit fram till att jag inte vill ha en massa ventilationskanaler i huset. Visst hade jag kunnat nyttja murstocken till viss del men tror oundvikligt att det blir en del synliga rör i andra rum. Det kanske finns andra lösningar på detta som jag inte vet? Det är för övrigt självdrag med spjäll i de flesta rum (som varit stängda en längre tid).

Jag är fortfarande intresserad av rördragningen till varje plan om någon har erfarenhet. Är det en separat stam från värmeväxlaren till en fördelare eller kan jag använda samma stam till varje fördelare? Är osäker på hur jag ska beräkna tryckfallet i ledningarna om jag gör så.

Tack!
 
Göra ingenting? Värmerör har väldigt lång livslängd så om du inte har problem så behöver du nog inte göra någonting. Se till att du inte har några läckage bara.
 
Tack, ja det är ju ett alternativ pelpet.

Om jag väljer att behålla det befintliga systemet. Går det att från dagens enda radiator i badrummet (entréplan och ovanplan) koppla både vattenburen handdukstork och golvvärme (med shuntgrupp).

Då återstår isf renovering av slottsventilerna som inte läcker idag, men ser ut att kunna göra det vilken dag som helst samt att åtgärda rören i källaren som löper 30cm ned från taket på sina ställen.

Tror du det är ett bättre alternativ?
 
Har du mycket att göra så är det onödigt att fixa sånt som inte behöver fixas, tänker jag.

Om rören är grova så funkar det nog att hänga på mer grejor på samma rör. Är det smala rör är det kanske bättre att dra en ny stam framförallt tilk golvvärmeshunten. Alt att du sätter schutnen nära värmekällan och kör med längre golvvärmeslingor men isolerar dem på transportsträckorna.
 
Hej Iaad, ni har ett mycket vackert hus.
Dels för att vi själva har ett ganska så lika 20 tals hus som er. Detta har vi gjort;

Bytt tak - lejde bort till firma,
putsat om - lejde bort även det.
Bilat ur 26 kvm i källaren, burit ut och lagt in 200 mm cellplast, armering och 16 mm golvvärme rör, ny betong på väg. Även putsat upp samtliga väggar i källare 60-70 cm från golv. Runt hela härligheten.

Bygger shaker kök och har öppnat upp vägg mellan kök och vardagsrum för öppen planlösning. Nytt golv i köket med 2 slingor vattenburen golvvärme. bygger köksö mot vardagsrummet med vatten och avlopp för extra avrinning vid hällen.
Vardagsrummet har så fina orginalplank. Byggde in en limträbalk och reglade upp med 4 led spots och vatten och el dragningar i.

Liten toa uppe har panelen tagits fram och målats på, även tak. Gjorde om ett ek bord till två 30 cm breda bänkskivor, slipade/hårdwax oljade och lade ett nytt handfat på det så att säga. Vatten golvvärme även på det och spansk inspirerat klinker på golvet.
Samtliga väggar om målade/tapetserade, golv målade eller slipade. Trappen har vi lagt totalt 60 timmar på att ta bort matta, slipa och olja.

trädgården har fått sig några lyft genom åren men största kommer nästa vår med dränering/schaktning för garage oc liknande.
Slipat/målat om samtliga fönster/karmar/innerfönster med linoljefärg på vinden, övre våning och entreplan. Källaren blir nästa år.

Målat samtliga dörrar i huset och karmar, köpt nya sockellister där det behövs som representerar husets årtal.

Allt utom puts och tak har vi gjort själva. El och VVs har vi lejt bort men mycket har jag gjort själv. Dels för att jag inte vill betala någon för saker jag kan göra själv men också för att det blir så rejält påslag på VVS produkter. Men det blir rätt på en gång samtidigt.

Vi har sparat mycket pengar men det har gått i ett. Jag är främst ute efter att sapa ett hem vi vill bo i hellre än att tänka eventuell framtida försäljning. Väljer inte det billigaste utan kvalitativt bästa alternativet beroende situation.

Hör av dig ifall du/ni fastnar i något moment, vi har väl gjort det mesta.

Ett tips är att kolla/surfa runt. Skapa "mindmaps" på datorn och få inspiration och tappa inte momentum när ni satt igång.

Som sagt; ni har ett otroligt vackert hus och ni har alla förutsättningar att ta fram det unika och blanda med moderna inslag som förhöjer eran vardag.

Lycka till och hör av dig som sagt!

Just ja, i har golvvärme i källaren, golvvärme och element på entreplan och element uppe. Vi har en slinga för radiatorerna med shuntautomatik och en ny separat slinga med LK Minishunt som jag fick ihopsatt igår.
En dag kommer vi sätta in en kamin, och då gärna med värmelagrande egenskaper. En dag så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.