Hej,

Jag har en bastu i mitt hus som ser ut som i nedanstående "fina" skiss:

bastu.gif

Problemet är som ni ser så sitter aggregatet på fel vägg, borde ju rimligtvis sitta ovanför inlufts hålet. Detta ska jag åtgärda som steg ett, men hur görs lämpligtsvis elen? Drar vidare samma sorts gummikabel som redan sitter från den kapslade disan i badrumet och fäster med klammer under dörren tex.

Sedan probelm nummer två, är ventilationerna den som sitter i taket är det sprickor i trät runtomkring som då gör att fukt stiger upp på vinden i isoleringen, helst skulle jag vilja ta bort den ventilationen och på något sätt insatlelr ett "undertak" som är helt och tätt mot vinden, Hur göra?

Sedan har vi den andra ventilationen som går ut igenom yttervägg, ska den verkligen vara kvar, vad jag har förstått så ska man leda tillbaka luften till samma rum som den komm ifrån, samt att den ska sitta diagonalt ifrån inluften, hur löser jag detta på lämpligt vis? kanske en vent trumma som får i det "nya" innertaket om det var ett alt.

Tacksam för hjälp, lösningar och kreativa ideér, som inte kostar skjortan
 
Ett annat alternativ är att flytta luftintaget.

Det stämmer att man numera förespråkar en återcirkulerande ventilation för att på så sätt bättre ta tillvara värmen, men bästa luften å skönaste bastun får man om man låter luften försvinna ut i det fria (men inte för fort, en ställbar ventil är att föredra)

Om man bastar varje dag kanske man förlorar någon krona, men knappast annars. Dessutom får du ju mindre fukt samt svalare i rummet utanför bastun.

Enda nackdelen med att flytta luftintaget istället för aggregatet, samt stänga igen takventilationen är att luften får en kortare väg att gå mellan in och utventil. Precis som du skriver så eftersträvar man en diagonal - då sprids värmen bäst. Ur den aspekten är det bättre att dra om elen och flytta aggregatet.

En nog så viktig fråga: Hur är bastun som den är nu? Ibland fungerar ventilationen fast den inte borde göra det, viktigast är ju att luften och värmen känns bra...

/ hälsningar från en bastugalen Norrlänning
 
Bastun fungerar ju ganksa bra idag, med undantaget att den fuktiga luften går rakt upp i ioleringen i taket.
Därav frågorna kring "undertak" för "att" sätta igen den ventilation som går upp i taket.

Men som ni skriver nedan så kanske det räcker med att flytta bastuaggregatet och då får jag en diagonal mot ventilationen som går i yttervägg? Bastun används tyvärrr ganska sällan så energikostnaderna gör inget...


/jonathan
 
Nackdelen med att placera utluften under laven är att de blir lika varmt i hela bastun.

Jag föredar att kunna sätta mig längre ned om det blir för varmt.

/Johan
 
Jag tror inte du får problem med att det blir för varmt om du sitter på nedre laven om du har ventilationen under laven. Du får lite jämnare temperatur men det är ändå mycket svalare vid golvet. Mina föräldrars bastu är enligt samma princip.
De har tom också en ventil i taket. den är alltid fastskruvad men vill man snabbt vädra är det bara att öppna...
Ett tips när man badar i el-bastu, låg temperatur (ca 60-70 grader) och mycket "bad"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.