Hej, har en bastu i källaren som renoveras efter fuktproblem. Huset är ett 70-tals hus med träreglar mot plattan. Har rivit innerväggen som vätter mot ytterväggen. Har dränerat om och isolerat på utsidan. Hur bygger jag upp väggen igen? Har förstått från andra trådar att det skall vara en luftspalt mot muren ( lecablock). Stålreglar, 50 mm isolering, folie,läkt och panel därefter. Hur ventilerar jag utrymmet bakom eftersom taket i bastun går ända upp? Kan man dra ett rör igenom bastun i takhöjd och ut i angränsande duschrum samt räcker det? Poängen i källare är ju att hålla insidan på muren varm, dvs att normalt inte ha någon isolering alls.

För de övriga väggarna fick jag rådet att att såga upp panelen ca 50 cm upp och sedan försöka pilla bort golvregeln i betongen, utan att skada andra sidan på väggen. Sedan ersätta den med stålregel. Är det någon som har erfarenhet av sådant "regelbyte"? Hur gör man samt vilka verktyg kan användas?
 
Du behöver inte ventilera utrymmet mot yttervägg, utan det räcker att du har en ventilerad luftspalt bakom panelen om du bygger enligt denna metod.
 
AndersS skrev:
Du behöver inte ventilera utrymmet mot yttervägg, utan det räcker att du har en ventilerad luftspalt bakom panelen om du bygger enligt denna metod.
Det var vågat sagt när det gäller en källare.

Jag bygger bastu med samma förutsättningar och jag hoppar över isoleringen mot ytterväggen. Bara luftspalt och panel. Om en timmes bastu värmer hålstenen lite så har jag bara en varm vägg som torkar bra. Har ju isolering utvändigt så jag tappar nog inte så mycket energi ut, det kan eventuellt ta lite längre att värma upp bastun men det är nog ingen fara.
 
Behöver du regla upp golvet igen? Är inte det smidigaste att ha klinker i en bastu? Det kan du lägga direkt på betongen eller flyta lite först för att få bättre fäste och komma rätt i höjd.
 
Tack för svar! Verkar vettigt att hoppa över isoleringen mot källarytterväggen. Men man bör nog ha en ångspärr så att bastuluften inte kondenserar mot ytterväggen?

Angående regel i golvet: Det är alltså golvreglarna inne i väggarna som man på 70-talet la direkt mot betongen. Problemet är att väggen på andra sidan är spikad i samma regel samt att man måste stödja de vertikala reglarna på något sätt när man tar bort/ersätter de undre delarna! Jo jag skall ha klinkers på golvet.!
 
Rekommendationen för bastu och ytterväg i källare är följande i de flesta byggexempel:
Yttervägg
Luftspalt 20-30mm (behöver inte vara ventilerad) sätt ståltråd/hönsnät som håller tillbaka isoleringen
Plåtreglad vägg+isolering (normalt 45mm)
Masonit, men även bastufolie förekommer
läkt 22-30mm (och den ska vara ventilerad upp/nedtill)
Panel.

Ingen plast eller ångspärrar källare. Men samtidigt så ska man självklart göra på det sättet man själv tror på och känner sig trygg med.
 
Tack Anders S,
känner mig inte trygg alls för någon lösning! Min fundering är att för övriga delar av källare så är ju isolering på insidan fel. Det gäller att hålla insidan varm, helst bara putsa den alternativt stålreglar, skiva utan isolering. Varför gäller det inte för en bastu? Den kommer, i mitt fall, att stå kall 355 dagar om året. Med isolering på insidan, utan ventilering, kommer ju muren att bli kallare, med följande kondensrisk. Kan du förklara logiken med isolering i detta fall?

Är det någon som har bytt golvsyllar mot betong i innerväggar utan att skada andra sidan av väggen?
 
Jag funderar inte så mycket i logiken utan utgår den mest förekommande byggmetoden där jag förutsätter att de som tagit fram beskrivningar har den kunskapen.
Och du isolerar ju endast en liten del av en yttervägg, vad blir i ditt fall 2meter?

Fundering angående dina syllar och väggmtrl, är inte väggmtrl också fuktskadat längst ned om reglarna är det och behöver bytas. Eller är det monterat så att väggmtrl inte har någon kontakt med betongen?
Du behöver troligtvis kapa av skruv/spik som väggmtrl är fäst med och det enda jag kan komma på är att köra med en Bosch eller Fein multi med blad för metall. Försöka få ned bladet mellan gammal regel och väggskivan du vill spara och kapa.
 
Tack Anders för dina råd. Skall försöka kapa innerväggen 50 cm upp från golvet, och sedan byta golvsyllen och nedersta delen av reglarna. Anticimex tipsade om detta. Problemet är som sagt att inte skada innerväggen på andra sidan som ju också är spikad i samma syll.

Vad gäller isolering mot källaryttervägg i baastun, så är ju invändig isolering mer eller mindre bannlyst om man följer trådar eller expertis vad gäller källare. Det verkar som om två byggnormer krockar här!
 
Jo, men du isolerar ju bara en liten del av väggytan där bastun är placerad och dessutom ska du ha en 20-30mm luftspalt, dvs inget mtrl i direktkontakt med ytterväggen.
Isolering är inte bannlyst utan man ska vara försiktig och utgå från varje hus förutsättning, dvs markförhållanden, byggkonstruktion, utvändig isolering. Ibland blir forumet och även artiklar väldigt svart och vitt. När man läser byggnormer eller rekommendationer, t.ex. BKR, har de även syftet att vara ett generellt regelverk som täcker många situationer. Om du t.ex. lägger ut ett arbete och har man då följt dessa blir det även ett skydd för den som gjort arbetet, dvs man har följt byggnorm vid viss tidpunkt och det skyddar då det utförandet företaget, eller kanske ger dig möjlighet till ersättning från försäkringsbolag om ålderavdraget ändå i princip nollar ersättningen ;).
Under de 25år som jag varit husägare har dessa rekommendationer ändrats många gånger bl.a. hur badrum, källare, "inplastning", "med torpargrund inga fuktproblem", osv. Jag brukar resonera så här; ny byggteknik= kommer att ge vissa problem som idag är okända, äldre byggteknik = har kända problem som jag kan undvika, sedan får man själv välja väg :)
 
Redigerat:
K
AndersS skrev:
Rekommendationen för bastu och ytterväg i källare är följande i de flesta byggexempel:
Yttervägg
Luftspalt 20-30mm (behöver inte vara ventilerad) sätt ståltråd/hönsnät som håller tillbaka isoleringen
Plåtreglad vägg+isolering (normalt 45mm)
Masonit, men även bastufolie förekommer
läkt 22-30mm (och den ska vara ventilerad upp/nedtill)
Panel.

Ingen plast eller ångspärrar källare. Men samtidigt så ska man självklart göra på det sättet man själv tror på och känner sig trygg med.
Anders: Skulle du bygga "rum i rum-principen" om du hade 3 innerväggar och en ytter eller skulle du isolera direkt mot innerväggarna och luftspalt mot ytterväggen?

Kanske man egentligen gör smartast i att bygga "rum i rum" med tanke på att man en vacker dag kanske säljer och köparen kanske inte vill ha en bastu utan ett stort helkaklat badrum... hmmm..
 
Enligt de byggexempel som finns lägger man luftspalten bara mot yttervägg. Vi byggde en "integrerad" bastu i källare, med en yttervägg (luftspalt), en innervägg (ngen luftspalt), och så två fristående väggar varav en är mot dusch där utsidan då har ett tätskikt/kakel. All panel är satt med luftspalt bakom.
Hade faktiskt de planerna i början att bygga bastun i moduler och montera, men så blev det inte, men principen för hur man placerar väggmodulerna blir detsamma vart man bör ha luftspalter.
Sedan har jag inte sett någon entydig förklaring varför Tylö kör utan luftspalt bakom panelen och i princip övriga svenska/finska byggbeskrivningar rekommenderar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.