Vi ska ge oss på att renovera vårt badrum i nyinköpta huset, byggt 1980. Jag skulle behöva lite input på vad vi bör tänka på. Jag kan säkert hitta all info i de olika trådarna här, men eftersom jag inte vet vad jag ska leta efter...

Huset är ett modulenthus byggt 1980. Badrummet ligger på andra plan och har våtrumstapet och -matta. Toaletten står med "ryggen" mot snedtaket. Vår tanke är att riva ut tapet, matta och porslin. Sätta våtrumsväv på väggarna och kakla golvet. Sätta in nytt handfat, badkar och vägghängd toalett.

För att krångla till det lite så är golvbrunnen kass och vi vet inte vad som väntar oss när vi börjar dra bort mattan!
 
Golvbrunnen hade ni behövt byta ändå. Men ska ni göra det här själva? För det är liksom väldigt mycket att tänka på med det här, så att någon ska förklara precis allt för er tror jag inte är sannolikt. Då är det nog bara att sätta sig och läsa de trådar som är relevanta. Förresten, varför inte kakel på vägg?
 
Om ni skall kakla/ klinkra på golvet måste det förstärkas. Inget man gör själv om man inte är van.
Varför inte lägga en matta på golvet och förstärka väggarna för kakel?
Det ni sparar på att INTE föstärka golvet räcker långt till kakel på väggarna.
Vägghängd toa är i mina ögon inte hälften så bra som reklamen...
mvh
greenbay
 
Saker som måste bli rätt;

- Brunnen måste bytas
- Golvet måste förstärkas och beläggas med formstabilt material, helst flytspackel. Hur det ska göras beror på spännvidden och dimensionen på bjälklaget.
- Tröskeln kommer att behöva höjas.
- Anslutningen mellan golvets och väggens tätskikt måste bli rätt. Dra upp golvets tätskikt en bit upp på väggen och överlappa med väggens tätskikt.
- Avloppsrör som kommer upp genom golvet kommer ev. att behöva höjas/förlängas. Alla rör genom golv ska sticka upp minst 4 cm när det är dags för tätskiktet, och vara placerade minst 4 cm från väggarna. Golvbrunnen ska ligga minst 20 cm från vägg.
- Golvfallet ska vara rätt.
 
greenbay skrev:
Om ni skall kakla/ klinkra på golvet måste det förstärkas. Inget man gör själv om man inte är van.
Vadå van? Jag la både golvspån och golvgips för första (och enda) gången och plattsättaren gav med beröm godkänt! :D Hursomhelst, så svårt är det inte. Lite hjälp från forumet och vänner så ordnar det sig!

Personligen hade jag kaklat väggarna med. Tycker att helkaklat ger ett enormt lyft. Lite dyrare blir det, men man renoverar inte badrummet så ofta... Är man måttlig med materialval så håller man ner kostnaderna, gör man dessutom jobb själv så är det ännu bättre.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.