Hejsan alla !
Ny pa detta forum...

Vi har planer pa att total renovera vart badrum och Jag undrar om nagon har en bra uppfattning om hur pass bra investering det är att totalrenovera vart badrum, bortsett fran faktumet att vi praktiskt sett är tvungna eftersom det nuvarande badrummet är i ganska daligt skick.
I vara ibland heta diskussioner om projektet har Jag och min fru olika uppfattningar om värdet av tex. golvvärme, handukstork etc etc.

Jag hävdar att det alltid lönar sig / är en bra investering att lägga till detaljer som golvvärme etc etc medans min fru är mer skeptisk och menar att, pga. vart läge (laginkomst omrade) det är bortkastade pengar.
Jag skulle gärna vilja höra fran nan som har kunskaper om detta, gärna med linkar eller andra referenser sa att Jag kan "visa"

mvh
 
S
Jag tror inte golvvärme är en bra investering då det inte syns och dessutom drar upp värmekostnaden. Däremot skönt och lyxigt.
Ska du sälja så är det bara att få det att se så frächt och rent som möjligt. De som köper en bostad har oftast många parrametrar att ta hänsyn till och då väger inte sådana små detaljer som golvvärme särskilt tungt.
 
DanielF skrev:
De som köper en bostad har oftast många parrametrar att ta hänsyn till och då väger inte sådana små detaljer som golvvärme särskilt tungt.
Jo om det är klinker! Tänk er att ni kliver upp från en varm säng för att gå och borsta tänderna. Då är det rent ut sagt vidrigt med klinker utan golvvärme!

zennstrom - funderar ni på att lägga klinker eller matta? Blir det matta kan jag dock hålla med om att det kan va onödiga utgifter/arbete för er med golvvärme.
 
Jag tror att för varje enskild köpare kanske inte golvvärme/handdukstork/inbyggd espressobryggare/bubbelbad har så stor effekt, men någon kan tycka att det är mycket värt. Och är det fler än en av de potentiella köparna som anser det värdehöjande kan ju priset trissas upp helt orimligt i förhållande till det "egentliga" värdet på tex en handdukstork. Det är ofta detaljer som gör att folk fastnar för vissa lägenheter/hus och tänker att HÄR ska jag bo, och tyvärr är det ju omöjligt att på förhand veta vad just spekulanterna på ditt hus vill ha. Men ju fler som blir seriöst intresserade desto dyrare blir sannolikt slutpriset. Och man får nog medge att "extrautrustning" ändå går hem hos en del!

Men huruvida det lönar sig beror ju helt på varför och när man renoverar. Renoverar man för att sälja tror jag säkert att det lönar sig i storstadsområdena, men är det för att bo kvar får man ju se till vad man själv tycker att det är värt.

/Elin
 
Klokt sagt Elin!

Tycker även att det inte bara är frågan om ja eller nej/svart eller vitt osv. Lika mycket fråga om materialval, t ex kan en handtillverkad handdukstork från Italien vara ett krav på Strandvägen, men är förmodligen bortkastat på vischan...

Jag personligen skulle se ett icke uppvärmt klinkergolv i badrummet som ett problem.
 
Jag instämmer i mantrat kring klinkergolv och golvvärme.

Mitt intryck av en typisk husköpare är att det är helhetsintrycket som spelar mest roll. Ett "fräscht" hus räcker långt. Det är först då helhetsintrycket är bra som detaljerna börjar spela roll. Mao, jag tror en budget-renovering räcker långt, sedan är det upp till er att vikta vad ni värdesätter. Det viktigaste är ju att man själv är nöjd och trivs!
 
Jag håller med de andra som skriver. Jag tycker att det är på gränsen till självklart att ha golvvärme i badrummet om man har klinkers. Det händer att folk skippar det, säg att ett badrum av trettio som jag bygger görs utan golvvärme. Jag är övertygad om att en framtida köpare kommer rynka på ögonbrynen om det saknas.
 
Tja det hela står ju och faller med huruvida ni ska renovera för att sälja det eller renovera för att bo i...........

jag har renoverat en hel del på senare tid och lagt ner ganska stora pengar (240k på ett kök och ca 100k på 3kvm badrum) och rent ekonomiskt kunde jag snikrenoverat och sparat 200k, ty den dan vi flyttar härifrån (förhoppningsvis) så är det dags att slänga ut skiten ändå, jag kommer således "använda upp" hela behållningen.

Men just därför är det viktigt att få det rätt med en gång, ska man leva och njuta av grejorna så får det kosta.

Har personligen lite svårt för resonemang såsom: "det betalar sig inte" och "dom pengarna får vi aldrig igen".
har man haft glädje och nytta av grejorna så behöver man inte ha igen pengarna !!
 
Vad gäller renovering av ert hus, så har jag en viktig fråga i sammanhanget? Ska ni renovera badrummet inför en kommande försäljning eller planerar ni att under en längre tid bo kvar i huset?

För mig är det av vikt att veta, då det viktigaste för mig är att jag trivs där jag bor. Om jag ska trivas där jag bor kanske jag ibland får betala "överpris", dvs pengar som jag inte får tillbaka vid flytt/försäljning. Jag tror knappast att vår kommunala hyresvärd kommer betala oss för omtapetseringen av samtliga rum i vår lägenhet. Vi har nu varit bosatt här i snart fem år, tapeterna har tjänat in sitt värde då de har ökat trivseln i vårt hem.

Om ni renoverar inför en försäljning, finns även följande att ta med i tankarna: Är det alla som letar hus som är ute efter en färdig produkt. Vi är inte ute efter ett färdigt hus, och jag tror att de är fler med oss. Varför? Jo vi vill själva bestämma planlösning, planera badrum och kök samt göra materialval - som passar oss.

Du nämner även en diskussion angående handukstork, huruvida dess vara eller icke vara. Det är åter igen beroende på vem du tillfrågar. Som exempel kan jag nämna att svärmor ska ha en, medan jag personligen definitivt inte ska. Vi har en i lägenheten och jag använder den inte. Den går på el, och är dyr i drift samt att stora badlakan ej får plats.

Sist men inte minst, och till det mest kostsamma: Golvvärme och klinker - Hör ihop, och är i mina ögon standard. Vi skulle verkligen rynka på näsan vid en husvisning, om det inte är golvvärme under klinkern. Om ni istället väljer en matta, så är inte golvvärme standard med mina mått mätt, då golvet är varmt utan golvvärme.
 
Jag har varit med som 'rådgivare' ett flertal gånger för vänner som letat nytt hus. Typexempel på felrenovering är helkaklat badrum i italiensk 'marmorstil' - modernt för ett par år sedan men idag pråligt, omodernt och så fel så fel i ett enkelt hus i 'medelområde'. Ett sådant badrum kan få en presumtiv köpare att backa - man river inte ut ett sådant om det funkar. Jag har alltså ett flertal gånger varit med om att över-renoverade badrum och kök har skrämt köpare.

Om man ska tänka på värdebeständighet är det alltid lämpligare att välja något som inte är iögonfallande - sobert, enkelt, fräscht och snyggt och som passar så stor kategori mänschor som möjligt. Vitt är egentligen aldrig fel.

Klinkat badrumsgolv med golvvärme kan väl idag betraktas som standard. Elhanddukstork finner man snygga för en tusenlapp så det är väl heller inte fel - även om den inte används dagligen.

Badkar med lejontassar är inte något som alla faller i hänryckning över idag.

Eftersom ditt, zennström, badrum är i behov av renovering är det en investering att renovera diskret. Det blir ett rejält plus vid en ev försäljning. Om ni inte själva bryr er om kakel/klinker är det en ekonomisk lösning att lägga plastmattor på golv och väggar - men det är ett minus vid en ev försäljning.
 
zennstrom skrev:
Jag hävdar att det alltid lönar sig / är en bra investering att lägga till detaljer som golvvärme etc etc medans min fru är mer skeptisk och menar att, pga. vart läge (laginkomst omrade) det är bortkastade pengar.
mvh
Ska man kasta bort pengar så är det roligast att kasta dom på sej själv, så klart. Fundera på vad ni saknar i det nuvarande badrummet och svaret ger sej själv.

Vi har renoverat ett litet badrum i källare där det fanns en radiator med en handdukstång övanför som tjänade som handdukstork och det system har vi kvar. Golvvärme var uteslutet - dåligt isolerat under och för mycket jobb att gräva i för 15 min lyx per dag , tyckte vi. Nu ligger det en teaktrall på klinkergolvet vid duschen och det är helt OK. Vi sparar inte på värmen i det lilla badrummet ( vedeldning) så golvet känns aldrig iskall och torkar snabbt.
Vi hade golvvärme i badrummet i ett annat hus så vi känner till den lyxen men vi saknar den faktiskt inte så pass mycket så att vi skulle lägga pengar på det.... eller köpa ett hus enbart på grund av det. Elgolvvärme i källare skulle jag faktisk klassa som ett minus vid husköp - den skall ju vara på för värmens skull och isoleringen under har man oftast ingen kol på om man inte gjort det själv.
Vi har valt allt efter det vi tyckte var viktigt för oss , och som någon före har sagt, nästa köpare river ut det hela ändå och bygger upp efter sina behov.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.