Hej
Tar in offerter avs badrumsrenovering. Får fast pris i alla vilket är helt ok. Men klump arbete och klump material (pga rot).
Två prisfrågor: Arvode per timme? Materialkostnad per kvm? UNGEFÄR. Stockholm

Flera verkar gå efter ”bransch pris per kvm”. Slutpriset blir oftast relativt lika för kundens plånbok. Men uppdelningen varierar väldigt mycket mellan vad som är arbetskostnad respekt materialkostnad. Samt timpenningen verkar vara mycket högre än vid annan renovering också med totalentreprenad.

Vad kan tänkas vara rimlig kostnad per kvm för ALLT material UTOM sk inredning?
Dvs det material som hantverkarna själva brukar inhandla fix o fog, våtskydd, skivor, VVS, el, mm (och inte kakel, kliniker, toa, bad, dusch, krokar, skåp, tvättställ, spegel etc)

Vad ligger arbetskostnaden / arvodet ca på per timme innan Rot?
Självklart är det olika för elektriker, rörmokare, snickare, plattsättare, målare - men alla behövs i totalrenovering badrum så ett genomsnitt…?
 
Beror väl på vilken typ och hur stort badrum du ska bygga. Jag har aldrig tyckt att fastpris offerter varit prisvärda, för mycket luft i priset för min smak.
 
  • Gilla
Qaxe
  • Laddar…
Jag har fått för mig att priset för badrumsrenovering inte sätts så mycket efter hur många timmar de faktiskt arbtas på plats. Och därmed inte heller ett pris per kvm.

Problemet med badrum byggmässigt är att det är många små moment, som skall utföras av många hantverkargrupper.

Badrumsfirmorna verkar mera se det som: "Vi har kapacitet att göra 4 badrum per månad", kostnaderna för firman är XX kronor per månad, totalt. Då ser de hur mycket de måste debitera för varje badrum. Det snuttifierade arbetet gör att det blir svårt för firmorna att hålla en hög beläggning. Jag kan ha fel, men jag misstänker att hantverkarna i badrumsbranschen kanske inte lyckas komma upp i mer än typ 60% debiterbar tid. Därmed blir det mer en debitering per projekt, är per arbetad timme.
 
  • Gilla
T-dog och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har fått för mig att priset för badrumsrenovering inte sätts så mycket efter hur många timmar de faktiskt arbtas på plats. Och därmed inte heller ett pris per kvm.

Problemet med badrum byggmässigt är att det är många små moment, som skall utföras av många hantverkargrupper.

Badrumsfirmorna verkar mera se det som: "Vi har kapacitet att göra 4 badrum per månad", kostnaderna för firman är XX kronor per månad, totalt. Då ser de hur mycket de måste debitera för varje badrum. Det snuttifierade arbetet gör att det blir svårt för firmorna att hålla en hög beläggning. Jag kan ha fel, men jag misstänker att hantverkarna i badrumsbranschen kanske inte lyckas komma upp i mer än typ 60% debiterbar tid. Därmed blir det mer en debitering per projekt, är per arbetad timme.
Det ligger nog något i det där. Vi hittade en snickare som har behörighet för både el och våtrum, så han gör hela arbetet själv. Han gav bättre pris än plattsättaren som behövde ta in folk till i stort sett allt annat än kakel och lite snickeri. En annan tydlig skillnad mellan dem var att plattsättaren blev lite orolig när vi pekade på ett par frågetecken med el- och vattenledningar och antagligen tog höjd för ”problem som han inte vet något om”. Kan-sjlv-snickaren kunde diskutera klurigheterna redan på plats och göra en egen bedömning.

Dyrast var en firma som är så stor att dom skickade en sälj-person med ”vi fixar allt”-attityd. Den offerten var knepig, med ett grundpris och diverse ”tillval” så att vi fick räkna ut summan själv. Det baserades alltså helt på schablonbelopp och inte faktisk tidsåtgång.
 
  • Gilla
Qaxe
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har fått för mig att priset för badrumsrenovering inte sätts så mycket efter hur många timmar de faktiskt arbtas på plats. Och därmed inte heller ett pris per kvm.

Problemet med badrum byggmässigt är att det är många små moment, som skall utföras av många hantverkargrupper.

Badrumsfirmorna verkar mera se det som: "Vi har kapacitet att göra 4 badrum per månad", kostnaderna för firman är XX kronor per månad, totalt. Då ser de hur mycket de måste debitera för varje badrum. Det snuttifierade arbetet gör att det blir svårt för firmorna att hålla en hög beläggning. Jag kan ha fel, men jag misstänker att hantverkarna i badrumsbranschen kanske inte lyckas komma upp i mer än typ 60% debiterbar tid. Därmed blir det mer en debitering per projekt, är per arbetad timme.
Men det löser de genom att ha flera projekt rullande samtidigt i området plus att de tar ut ordentliga köravgifter och tar betalt även när de åker bil, fikar etc?

Arvodet per timme innan ROT har vi gjort en undersökning av. runt 600 kr per timma innan rot i Stockholm. Läs mer: https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare

Angående materialkostnad per kvm exkl inredning så har jag ett pris på 5000 per kvm, fast det är ett par år gammalt och inte i Stockholmsregionen, så du får kanske räkna med att betala lite mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sansan-82 och 1 till
  • Laddar…
Ja timpriset verkar ligga mellan 525-650 kr. De beräknar lite olika när man ”bryter” ned det fasta beloppet. 3-4 veckors arbete. Men fast pris blir för de flesta offerter motsvarande 2 pers i 20 dgr. Någon offererar motsvarande 2 pers i 15 dgr. Dvs 2 personer 8 tim per dag 5 dgr per vecka. Självklart tar de betalt för arbetstid att åka och köpa material. Men det behövs väl inte göras hur många gånger som helst och hur långt bort som helst..? Eller?

Materialkostnad har vi offerter på som ligger på mellan 25-62’. Lägre materialkostnad = högre arbetskostnad och vise versa. Därför är jag lite nyfiken på vad materialpriset egentligen ligger på… Summan totalt verkar ju bli densamma för kunden så det hänger väl på hur mycket man vill utnyttja Rot avdraget
 
Jag är i samma situation, har tagit in flera offerter och varje ny ser helt annorlunda ut. Olika fördelning av kostnaderna. Den som ligger lägst i pris för arbete ligger högre i material etc.

Ingen specificerar vad som ingår. Det lär ju t.ex. finnas olika kvalitet på material i olika prisklasser. De väljer nog inte uselt skräp, eftersom de ju tvingas ge garanti, men å andra sidan lär de inte välja högkvalitetsmaterial om de kan komma undan med billigare.

Inte heller någon som helst specifikation av hur de räknat ur arbetskostnaden.

En del har även otydliga formuleringar angående vissa moment, t.ex. torkning av fuktskador. Det innebär en oerhörd risk för den som skrivit på avtalet, eftersom man inte vet något om fuktskador förrän efter rivningen. Och det är de som bedömer hur mycket det behövs. En del verkar inte ta något speciellt extra för det, vilket känns korrekt eftersom de i princip bara sätter in en maskin som står och går i några veckor. Andra har formuleringar som kan sluta på 25-50tkr extra. Ouch.

En av offerterna låg 50% högre totalt än alla de andra, och det var ett byggvaruhus. De kommer säkert ofta undan med det för folk är lata att ta in fler offerter och det är lätt att tänka "det blir nog typ samma pris oavsett vem man frågar" - dessutom har säljarna legat på så det är lätt att ge efter och få det gjort. Men 50% mer är en hög premie att betala.

En av dem är ett 1-mansföretag som gör allt själv förutom el. Han säger att projektet tar ungefär 2 max 3 veckor totalt. Om vi antar att det blir 3v jobb och att han jobbar 40h/v så blir timlönen upp mot 1000kr/h.
 
  • Gilla
Per Malmsten och 1 till
  • Laddar…
Vi går i tankarna om att renovera vårt badrum. Vilka har ni hämtat offerter från i Stockholm? Verkar finnas ett hav av olika man kan välja på och har ingen aning om vart vi skall börja.
 
Betalade nyss 221k innan rot för 4 kvm på Ekerö. Det var då utan kakel och porslin. Har pratat med flera hantverkare som tycker det var rimligt. Det var då helkaklat badrum med golvvärme.
 
  • Dokument med arbetsbeskrivning för installation av helkaklat badrum med golvvärme och VVS-arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jockiebear och 1 till
  • Laddar…
S Sspj skrev:
Betalade nyss 221k innan rot för 4 kvm på Ekerö. Det var då utan kakel och porslin. Har pratat med flera hantverkare som tycker det var rimligt. Det var då helkaklat badrum med golvvärme.
Gaaah!
 
  • Gilla
Magnusalsjon och 2 till
  • Laddar…
Det verkade som att ni lade golvbrunnen på nytt ställe, då blir det förstås lite dyrare. Men det lät ändå högt?
 
R redo skrev:
Det verkade som att ni lade golvbrunnen på nytt ställe, då blir det förstås lite dyrare. Men det lät ändå högt?
Alltså vi rev ju ned så det var helt rent ner till reglarna så i praktiken var det ett helt nytt badrum. Vi tog på fast pris vilket gjorde det lite dyrare, men nej det var inte dyrt när jag kollade runt utan tyvärr vad det kostar. Men sen tror jag att det är dumt att tänka pris per kvm i badrum, det är ju arbetskostnaden som är det stora och den blir ju bara marginellt högre per extra kvadratmeter, det tar inte så lång tid att kakla en kvadrat med 15x15, men som någon skrev ovanför, det är många moment totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.