Jag funderar på att dra igång en renovering av mitt badrum.
Det är ganska stort, ca 4x4 meter och helkaklat med gipsväggar och betonggolv. Jag har ett badrum till i huset så jag kan göra det i lugn och ro.

Jag tänkte själv utföra vissa delar av projektet i denna ordningen:
1. JAG: Montera ner all inredning, riva ner all kakel och gips från väggarna, ev förstärka upp reglarna.
2. JAG: Bila bort klinker och slipa golvet rent ner till betong.
3. PROFFS: Rörmokare byter ut golvbrunn, ser över rördragningar och installerar vägghängd toalett medan väggarna är öppna
4. JAG: Skruva upp våtrumsgips
5. PROFFS: Täta och helkakla
6: JAG: Montera inredning

Låter det som en vettig uppdelning och vad ska jag uppskatta för arbetskostnad för de punkter där jag behöver proffshjälp, dvs punkt 3 & 5. Är det stor besparing jämfört med att låta ett proffs göra allt?

Synpunkter?
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Skulle nog prata med dom hantverkarna du tänkt anlita, och komma överrens med dom om vem som gör vad, och i villken ordning. Alla inblandade måste ju komma i omgångar....
Ang punkt 3 med vägghängda wc, så kräver den rätt mycket förberedelser innan röris kan fixa dit den, vet inte förutsättningar hos dig om det öht går att få den i väggen, om det är det som är tanken!?
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Nöj dig med att riva själv så har du alla garantier.
Om du själv bygger upp väggar och sätter skivor så kan det bli en tvist där typ förklena reglar, dåligt skruvar, fel cc, uppstickande skruvskallar, fel reglar, fel skivor, skruvat i elrör, osv...
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Skulle nog prata med dom hantverkarna du tänkt anlita, och komma överrens med dom om vem som gör vad, och i villken ordning. Alla inblandade måste ju komma i omgångar....
Ang punkt 3 med vägghängda wc, så kräver den rätt mycket förberedelser innan röris kan fixa dit den, vet inte förutsättningar hos dig om det öht går att få den i väggen, om det är det som är tanken!?
Tack! Det sitter en vägghängd redan, vet inte om det bara går att byta ut själva stolen eller om hela stommen behöver bytas.
 
  • Gilla
Fjällöparn
  • Laddar…
P para skrev:
Nöj dig med att riva själv så har du alla garantier.
Om du själv bygger upp väggar och sätter skivor så kan det bli en tvist där typ förklena reglar, dåligt skruvar, fel cc, uppstickande skruvskallar, fel reglar, fel skivor, skruvat i elrör, osv...
Tack. Jag vågar aldrig lita på eller räkna med att någon garanti gäller ändå. Viktigast är att allt görs så bra så att jag själv känner mig trygg med att det aldrig blir några problem. Är bara tätskiktet ordentligt och det inte finns några tveksamma genomföringar så kommer jag sova gott.
 
Håller själv på att undersöka om den lösningen du tänkt dig blir billigare än totalentreprenad:)
 
J Jarlsgård skrev:
Håller själv på att undersöka om den lösningen du tänkt dig blir billigare än totalentreprenad:)
Det måste det bli, och mycket roligare :)
"Risken" är bara att man får för sig att göra allting när man väl är igång
 
Lite absolut!

De offerterna jag tagit in för totalentreprenad har sagt att jag sparar 5-9k på att riva ut allt själv.

Tror dock det finns mer att spara genom dels agera projektledare själv men även att ta timdebitering istället för fastpris :)

Skulle göra vårat själv från början men det är mycket tid som krävs och den har tyvärr inte jag iaf :crysmile:
 
Excel
Gjorde själv enl ditt upplägg i höstas. Hade själv 0 erfarenhet. Tog in hantverkare på löpande räkning.

Skapade en tråd här på furumet och jag fick mycket bra hjälp och tips längs vägen.

Lycka till!!(y)
 
  • Gilla
uhmfufu och 1 till
  • Laddar…
Tack för uppmuntran!
 
Hej,
Renoverat ett badrum, en toalett med duschmöjlighet och en liten gästtoa.
Hade sen tidigare en kontakt med bra plattsättare som har erfarenhet av badrum å rätt certifieringar, försäkring, mm.. Vi gjorde upplägg:
Löpande räkning men med ett fast maxtak där även rörläggare och elektriker va inkluderat enligt orginalritning.
Jag rev å forsade bort allt skräp
Jag täckte i närliggande rum
Jag försåg med korrekt och uppdaterad ritnig
Varje dag när plattsättare var färdig för dagen hörde han av sig, rapporterade timmar, gav mig anvisning vad jag kunde göra inför morgondagen. Detta kunde vara allt från att hämta material enligt beställning han gjort hos grossist eller på vanlig bygghandel, att bygga tröskel, fräsa kanter på virke till dörrfoder, restaurera dörrar, lasta ut skräp, förbereda granitplattor, ta bort fix från plattor, måla tak, bygga magnetlås till inspektionsplatta mm..
När det va arbete som blev effektivare med två personer så tog jag ledigt å va hjälpreda.
Resultat blev att rör gick över estimat med ca 50%, elektriker under med 4%, plattsättare under med 35%. Elektriker å rör va små poster i förhållande till plattsättare så det gick väl under estimat och jag fick lära mig mycket. Även plattsättare nöjd då han slapp en del ryggtunga moment och byggstädning.
Plattsättare ville inte att jag skulle skruva gips då han ville ha full kontroll på förarbetet.
Utöver detta har jag lite tankar att beakta, hur mycket är garantier värda om enmansbolag upphör? Är hantverkaren ok med att avrapportering varje dag? Tror det va bra i mitt fall att det fanns tillit sedan tidigare jobb.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Jag håller på med ett badrum ungefär som du just nu. Köper jag fel material får jag skylla mig själv tänker jag. Sannolikheten är nog rätt liten för det med tanke på hur mycket jag läser på inför varje moment.

Ju mer jag läser här desto mindre blir jag dessutom sugen att leja bort. Så tvivla inte på dig själv och kör på!
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Du glömmer väl inte elektriker?;)

//Patrik
 
När jag läser om folk som just tar in proffs bara fr tätskikt och plattsättning, så låter det ofta som det blir nästan lika dyrt som att lägga ut allting.

Jag tror att badrumsfirmorna i många fall räknar "styckepris" på badrum. De har ett visst flöde, och räknar med att ha kapacitet för ex. 10 badrum på 3 månader. Och kalkylmässigt måste de då få in X kronor per badrum.

Om de då slipper riva och en del snickeriarbeten på ett av projekten, så innebär det en marginell kapacitetshöjning för dem. Därmed begär de nästan samma pris. Det kan tom. vara så att de har precis samma kostnad, bara att en eller två gubbar på firman får mindre att göra, men kostar lika mycket ändå.
 
Excel
H hempularen skrev:
När jag läser om folk som just tar in proffs bara fr tätskikt och plattsättning, så låter det ofta som det blir nästan lika dyrt som att lägga ut allting.

Jag tror att badrumsfirmorna i många fall räknar "styckepris" på badrum. De har ett visst flöde, och räknar med att ha kapacitet för ex. 10 badrum på 3 månader. Och kalkylmässigt måste de då få in X kronor per badrum.

Om de då slipper riva och en del snickeriarbeten på ett av projekten, så innebär det en marginell kapacitetshöjning för dem. Därmed begär de nästan samma pris. Det kan tom. vara så att de har precis samma kostnad, bara att en eller två gubbar på firman får mindre att göra, men kostar lika mycket ändå.
Eller att gubbarna inte behöver jobba lika snabbt resterande tid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.