Hej!

Jag behöver göra en temporär funktionell dusch i källaren, problemet är dock väggarna.

Det ska inte bli någon våtrumsskydd då vi planerar att göra detta billigt och simpelt med duschkabin
Golvet är också av betong men vi tänkte bara slänga ut några golvplattor och se till att inte hålla på att göra dyngsurt på golvet efter man har duschat

Men just som det är nu har jag kört fast i att rensa massor med torkat lim som bara inte vill försvinna...

Har ni någon bra idé för att snabba upp processen? alternativt, kan man slänga upp någon form av gips eller annat material ovanpå all betong och lim så man slipper allt jobb med väggarna?

Är nybörjare på att renovera så alla hjälpsamma tips är välkommna

Jag lägger med lite bilder så ni får se vad vi har att göra med!


Källarrum med ojämna och oavslutade väggar, betonggolv och torkat limrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av en källare med betongväggar, delvis täckt av torkat lim, och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum med väggar täckta av torkat, fläckigt lim och gipsrester, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betonggolv och väggar i källare med rester av torkat lim, skottkärra och takborste syns som verktyg för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarvägg med torkat lim och ojämnheter på betongytan, behov av rengöring eller övertäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

I en källare med oisolerad betongplatta brukar man inte ha tätskikt annat än i inne i själva duschen och med en duschkabin så har man ju tätskiktet där. Det gör liksom inget om det rinner ner vatten genom betongen. Men man måste då låta bli allt organiskt material t.ex. vanliga gipsskivor, annars kommer det att börja mögla.

Klinkers är en bra golvbeläggning på golvet och väggarna kan man bara måla om man vill hålla det billigt.

P.S. Det går utmärkt att ladda upp bilder direkt i inläggen i stället för att ladda upp dem någon annanstans och länka till dem.
 
Tackar för svar!

Klinkers är absolut ett alternativ för golvet.

Men vad skulle ni gjort med väggen?

Det är verkligen skit svårt att få bort denna lim beläggning som finns.. och det känns inte alls roligt att måla ovanpå det.

Finns det några knep eller andra alternativ än att försöka ta bort det? kan man t.ex. Putsa på något bruk och släta ut väggarna så man får en jämn och fin yta ovanpå det material som redan sitter?
 
C
L Lilpeachy skrev:
Det är verkligen skit svårt att få bort denna lim beläggning som finns.. och det känns inte alls roligt att måla ovanpå det.
Jag tror att multiverktyg med spackelspade är bästa alternativet. Eller gå hårt fram och putsa om. Slipade med diamantskiva i mitt badrum som såg likadant ut, men det funkade sisådär. Blev ju ingen målningsbar yta om man säger så.
 
Ja okej, joo men jag tror det bästa är att bara putsa om så är det klart sedan. Jag ska åka och fråga om vad som passar bäst i någon butik i närheten. Tack för hjälpen :)
 
C
Förmodligen, men det är nog ingen bra ide på att putsa direkt på det där. Blir ju ingen vidhäftning. Det var det jag menade med att gå hårt fram. Knacka ner helt eller åtminstone ytskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.