Måste man meddela styrelsen i en BRF om man skall renovera sitt badrum, tanken är att jag själv ska göra jobbet men när jag flyttade in sa ordförande att ifall jag tänkte renovera skulle jag kontakta en firma som föreningen använde sig av.

Kan jag helt skita i o säga till eller ska man säga till att jag själv tänker göra jobbet och inte blanda in firmor?

Kan de neka så att man blir tvungen o anlita firma?
 
Du riskerar kanske att inte inkluderas i försäkringen, dvs om något tio år från nu händer pga ditt badrum blir det en vääääldigt dyr historia för dig. Jag skulle undersöka föreningens företag. Är du fackman bore det kanske funka, om inte - varför ta den risken det innebär?
 
Lite beroende på vad det står i stadgar har väl föreningen två krav:
- du skall anmäla alt. söka tillstånd av styrelsen.
- arbetet skall utföras fackmannamässigt

De kan nog inte tvinga dig att anlita en viss firma, men jag förstår varför de vill rekommendera en firma om det är en de litar på. Om du får en vattenskada pga brister i renoveringen påverkar det sannolikt flera andra i huset. Om det skall täckas av bostadsrättsförsäkringen måste arbetet ha gjorts fackmannamässigt, om inte blir det du som är ansvarig. Ett badrum skall ju dessutom hålla länge. Om du säljer den om ett par år, och det därefter blir en skada åker din köpare på ansvaret, och det blir en tråkig situation i huset.
 
Rent formellt så kan de inte tvinga dig att använda en speciell firma (om det står något sådant i stadgarna, kan jag ha fel). MEN de kan ställa nästan vilka krav som helst när det gäller hur ingrepp i rörsystemen (och EL) får ske. Stammarna och i vissa fall alla dolda rör är föreningens ansvar, och de ingrepp som görs på föreningens rör måste godkännas av föreningen och de kan då ställa upp krav i stil med att det måsta göras av "certifierad" VVS firma, eller att det skall vara Pelle Karlsson på Svenssons rör som gör arbetet.
 
Ok så om jag endast lejer bort rör jobbet för höjning av ringen på avloppet. Så kan jag i princip lägga på själv fuktspärren och kaklingen utan att de kan ha invändningar om det?
 
Som sagt kolla om det står något i stadgarna först, om det gör det så får du forska lite djupare i juridiken. Jag TROR att en sådan stadgepragraf skulle vara ogiltig, men jag är inte säker.

VVS jobbet handlar nog om mer än brunnen, det kan gälla tappvatten och värmeledningar också. Och du kanske bör kolla i förväg att föreningen godkänner den rörfirma du väljer, de kan nog kräva att en bestämd firma skall göra jobbet.
 
Förresten så skriver du "höja ringen", du måste med stor sannolikhet byta ut brunnen för att uppfylla moderna regler för tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.