Hej

Är snart i slutskedet av badrumsrenovering hemma i huset (källaren). Tänkte att när tätskiktet är på plats kan det va en bra idé att kontakta försäkringsbolaget så de kan komma och kolla innan själva kaklet och klinkern kommer på plats.

Hur har ni gjort som har renoverat själva?


Mvh Robert
 
Ta bilder under arbetet och dokumentera de produkter du använder.
Tveksam till att försäkringsbolag vill agera kontrollerande instans som part i målet om något skulle hända senare.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist och 1 till
  • Laddar…
Jag har hundratals bilder från start av renoveringen så dokumentation finns det gott om. Men då räcker det som underlag ifall något skulle hända i framtiden?
 
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Jag har hundratals bilder från start av renoveringen så dokumentation finns det gott om. Men då räcker det som underlag ifall något skulle hända i framtiden?
Ja det borde räcka, har bekant som gjorde så.

Men "händer nått" i framtiden så har du gjort fel och får ändå kanske bråka :)
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vill man ha en kontroll på att man har gjort rätt får man nog anlita en besiktningsman.
 
  • Gilla
CookieKing och 3 till
  • Laddar…
Det kan räcka med bilder. Jag tror inte att förs. bolaget skickar ut någon för att besiktiga en renovering.

Det du skulle kunna göra för att öka säkerheten att du gjort rätt, är att ta dit en bes. man. Kontakta ex. BKR (branschorganisationen för plattsättare), de har besiktningsmän som man kan anlita för att få utlåtanden om ev. fel som deras medlemsföretag har gjort. Det kostar en del, har hört summor i storleksordningen 3 - 5 000 för en besiktning.

Jag har aldrig hört talas om att någon anlitat en bes. man för att kolla en egen renovering.

Du kan också lägga upp några bilder här på forumet, så kommer du att få synpunkter från andra medlemmar. Framförallt bilder på hur golvbrunnen monterats, närbilder på rörgenomföringar, på brunnsmanschetten. Men lägg inte upp 100 tals bilder.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Tack för infon! Ska göra klart tätskiktet och sen kan jag lägga upp några bilder här.


H hempularen skrev:
Det kan räcka med bilder. Jag tror inte att förs. bolaget skickar ut någon för att besiktiga en renovering.

Det du skulle kunna göra för att öka säkerheten att du gjort rätt, är att ta dit en bes. man. Kontakta ex. BKR (branschorganisationen för plattsättare), de har besiktningsmän som man kan anlita för att få utlåtanden om ev. fel som deras medlemsföretag har gjort. Det kostar en del, har hört summor i storleksordningen 3 - 5 000 för en besiktning.

Jag har aldrig hört talas om att någon anlitat en bes. man för att kolla en egen renovering.

Du kan också lägga upp några bilder här på forumet, så kommer du att få synpunkter från andra medlemmar. Framförallt bilder på hur golvbrunnen monterats, närbilder på rörgenomföringar, på brunnsmanschetten. Men lägg inte upp 100 tals bilder.
 
Skiljer en del mellan försäkringsbolagen-
Länsförsäkringar Östergötland tar inget ansvar för och godkänner inte några badrum utan våtrumsintyg.
Har du Länsförsäkringar som bolag är ditt nya badrum oförsäkrat mot vattenskador om du byggt själv.
 
Var har du fått det ifrån? På hemsidan står det.

”Får jag montera tätskikt själv?

Vi rekommenderar alltid att du anlitar en certifierad entreprenör när du ska renovera ditt badrum och montera tätskikt.”

Inget uttryckligt krav med andra ord.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Läser man försäkringsvillkoren är det mera oklart. Ringde skadereglerare på Länsförsäkringar. Fick mycket klart besked att man aldrig godkänner "gör det självjobb". Påpekade också att info på hemsidan inte utesluter eget arbete. Tydligen har man inte "hunnit med" att ändra ännu (ca ett år sedan).
 
hscn hscn skrev:
Skiljer en del mellan försäkringsbolagen-
Länsförsäkringar Östergötland tar inget ansvar för och godkänner inte några badrum utan våtrumsintyg.
Har du Länsförsäkringar som bolag är ditt nya badrum oförsäkrat mot vattenskador om du byggt själv.
Fel... Jag ringde just lf östgöta för ett halvår sen och hörde mig för. Förutsättningen är självklart att badrummet är byggt fackmässigt, och det kan man ju visa med bild-dokumentation och installationsanvisningar. Sen är skillnaden mellan om man gör det själv att de ersätter inte kostnaden för ytskikt (kakel/klinker). Det var budet jag fick då.
 
  • Gilla
nikoman och 1 till
  • Laddar…
Varför ersätter de inte ytskiktet? Hur motiverar de det?
 
Jadu bra fråga... jag funderade inte så mycket mer på det, tänkte att jag sparade 120k på att göra badrummet själv och eftersom jag gör rätt så blir det inte vattenskador :p
 
  • Gilla
Robert Winterqvist och 1 till
  • Laddar…
LoweW
hscn hscn skrev:
Läser man försäkringsvillkoren är det mera oklart. Ringde skadereglerare på Länsförsäkringar. Fick mycket klart besked att man aldrig godkänner "gör det självjobb". Påpekade också att info på hemsidan inte utesluter eget arbete. Tydligen har man inte "hunnit med" att ändra ännu (ca ett år sedan).
Konstigt! Jag pratade med Länsförsäkringar för en månad sedan och undrade om vilket slags info de ville ha på en badrumsrenovering jag fixar själv. Fick svaret att bilder var bra att ha, men att vid eventuellt läckage så rivs ändå allt upp och om det inte är fackmannamässigt gjort syns det då.
 
Kan ju hända att man fått mer kritik för tidigare inställning (jag var inte speciellt försynt när jag kommenterade). Verkar som en mera kundvänlig hantering är under utveckling.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.