Hej,

Har ett badrum på 2x3 kvadratmeter i ett hus byggt på 1963. Alla vägar är av lättbetong idag. Golvet är ochkså av betong. Idag har vi delvis våttapetter/kakel på väggarna samt plastgolv.

De 6 åren vi har bott i huset har vi inte märkt några direkta fuktskador men känner att det är dags att fräscha badrummet.

Tänkte kan jag själv ex.vis använda mig av biltema's våtrums produkter för att renovera det? Jag kan självklart be någon behörig godkänna det innan jag kaklar.

Tacksamt för tips och vägledning! :)
 
  • Gilla
Petter Danielsson
  • Laddar…
Har själv aldrig provat biltemas tätskikt men kan funka, personligen skulle jag nog använda lite bättre märken typ kerrasafe eller liknande, jobigt om kvalitén inte håller i längden när det sitter under allt kakel :) Men annars är det bara att köra på, glöm dock inte bort att tydligen så ska man även prima en gång till efter man satt tätskiktet, tydligen nya regler på det :) betonggolv kräver ju även att man lägger tätskiktsduk på golvvet med :)
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
T
morbidhans skrev:
Har själv aldrig provat biltemas tätskikt men kan funka, personligen skulle jag nog använda lite bättre märken typ kerrasafe eller liknande, jobigt om kvalitén inte håller i längden när det sitter under allt kakel :) Men annars är det bara att köra på, glöm dock inte bort att tydligen så ska man även prima en gång till efter man satt tätskiktet, tydligen nya regler på det :) betonggolv kräver ju även att man lägger tätskiktsduk på golvvet med :)
Vad yrar du om för "primer" ovanpå tätskiktet?

Man behöver ingen duk på betongbjälklag utan det är fullt godkänt med vanligt rollat tätskikt. Alltså först ångspärr och sedan gummimembranet.
 
morbidhans: inte många rätt där inte...

Har du massiva väggar och golv så räcker det, som tank77 skriver, med rollat tätskikt även om jag föredrar duk även på betonggolv då den känns säkrare
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Ja, men hjälp nu blev det väl ändå lite fel... Rollat på betonggolv är helt OK!
Någon primer är inte alls involverad. När du köper tätskikt (oavsett märke) så får du med tydliga instruktioner. Har du en Hornbach i närheten så har de Kiilto till nästan samma pris som du får Biltema grejerna och Kiilto är nog betydligt mycket bättre.

Jag har själv genomgått samma sak och för mig blev lättbetongväggarna extremt misshandlade när jag tog ner gamla kaklet och väven vi hade i halva badrummet. Jag har limmat upp Dukka-board skivor på väggarna istället för att putsa dem på nytt. Jag kände att jag inte har tillräckliga putsnings kunskaper för att få väggarna tillräckligt släta och raka kör att kakla sen...

Det finns videon på många tillverkares system, både på YouTube och på deras webb-sidor.
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Ja ni får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men sen 06 eller om det är 07 så rollar man inte då ångtätheten bara ligger mellan 15000 och 800 000 s/m och det lägsta rekommenderade är 1000 000 s/m, folien eller mattan som det mer är ligger på närmare 3 000 000 s/m och den där primern jag yrade om utanpå tror jag mer är en extra ångspärr men den kom in i regelverket först i höstas tror jag? Sen om detta gäller för lättbetong eller inte kan jag inte säga men själv skulle jag inte chansa :) kör med både hängslen och svångrem när det handlar om vatten.
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Snälla....

VARFÖR skriva en massa som inte stämmer här inne...folk blir ju rent snurriga om vad som är rätt eller fel. :x:thumbdown:

Man rollar väl visst det om man har massiva konstruktioner i våtutrymmet och vill göra det.
Dock använder jag själv folie alltid och även på golvet än om man inte behöver detta precis som nino skriver.

Alltså...

INGEN primer/ångspärr utanpå tätskiktet !!
Rollat tätskikt är visst godkänt vis massiva konstruktioner !!
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Verkar som om jag får backa här då, jag nu har jag läst på och visst fick man använda rollat tätskikt i massiva konstruktioner ( skulle dock aldrig själv göra det och tydligen nästan ingen av er heller)
Och nä det var nog inte primer jag hade använt utanpå tätskiktet, blandade ihop begreppen utan det var samma fästmassa som man fäster folien med som jag täckte det med, finns säker andra alternativ där man inte behöver göra det.
Sen bad ju faktiskt marash om tips för sitt bygge och mitt tips är och förblir foliesystem ( jag har använt Mira´s system på de badrum jag byggt)
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
De flesta systemen fungerar ganska likvärdigt men på vissa sätts folien upp i gummimassan medans vissa limmas upp och en del kan man välja båda varianterna.
Det vanliga är att man ska försegla skarvarna på folien med gummimassan när folien är uppsatt.

Fördelen med folievarianten är att man med detta tätskiktar ett badrum på en dag men med det gamla rollbara tätskiktet tar det längre tid att föra på rätt mängs gummimassa vilket gör att de flesta idag har gått över till folien helt och hållet.
Dessutom blir folien en tåligare yta och känns med detta säkrare.

Kostnadsmässigt bedömmer jag själv de olika varianterna till ungefärligt samma kostnad.
Antingen går det folie och mindre mängd gummi eller ingen folie men mer gummi.

Vad gäller marash fråga om att be någon behörig kontrollera det han gjort själv så finns inget behov av detta heller utan det som rekommenderas är att man tar foto på alla momenten man gör och detta ihop med papper på materialinköpen gör att det är ok och göra det hela själv OM man utför det fackmässigt !!
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Det viktigaste är att man tar bilder på alla moment samt på de produkter (med kvitto och synligt datum) som man använt!
Det var instruktionen jag fick från TryggHansa när jag frågade. De bryr sig inte om om det är en fackman som gjort det, bara det är fackmannamässigt utfört och man kan bevisa det i efterhand.
 
  • Gilla
marash
  • Laddar…
Tack alla för era tips/kommentarer. Ska verkligen läsa noga och bedöma vad som är bäst för mitt projekt. Som alla vet detta blir ett av de stora projekt jag ska sätta mig i förutom de utförda projekt hittills, byta fönster, byta fasad, dränera halva huset, totalrenovera 4 rum, renovera köket...tar aldrig slut. :banghead:

Förtsätt gärna med mer tips o kommentarer. Jag kommer så småningom att ställa fler frågor om de tips som har kommit in.:rolleyes:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.