Hej!

För runt 4 år sedan köpte jag och min sambo ett hus byggt -80. Vi har renoverat i princip hela huset och har nu endast ett badrum vi inte gjort något åt alls kvar att se över. Badrummet är ingen katastrof men vi vill gärna fräscha upp det, tanken jag har är att med panelskivor helt sonika limma upp på befintligt kakel och måla med färg avsedd för badrum. Vi har ett badkar i rummet som barnen badar i ibland, ingen dusch. Min frågar är då om detta funkar eller om det låter helknasigt för er?!

En annan fråga jag har ang. detta badrum är att det luktar inte helt OK när vi kör igång ventilationen i huset (frånluftsventilation med tilluft från ventiler i fönster, fläkt på taket som suger från 2 badrum, tvättrum och kök). Jag begriper inte vad lukten kommer ifrån och passa på att fråga om någon har nån idé ang. detta?

Jag tackar på förhand och skickar med några bilder:



ImageUploadedByByggahus.se1358163462.014575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1358163524.259913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1358163533.060133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1358163549.945324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ang doften så kontrollera runt alla avloppsrör som saknar vattenlås (handfat och toalett)
Vi hade det problemet när vi flyttade in i vår kåk men efter att ha rensat alla rör och vattenlås samt tätat kring golvavloppen med sanitetskitt (Unigum) så försvann lukten
 
Tack för tipset, ska se över det!
 
att sätta panel över kakel är att byta ner sej enl min mening. Hellre måla taket vit - det kommer att göra stor skillnad!
Om ni saknar färg så kan man ju måla alla skåp i något fräsch kulör.
Om sanitetsporslin ( toa,handvask) är slitet och svår att hålla rent så skulle jag byta den om det inte innebär totalrivning ... man ska inte krångla till det för mycket :).
gaia
 
Om ni tycker kaklet är fult så går det att måla eller sätta självhäftande Plastfolie på vissa plattor.

Jag skulle målat kakelbården och taket, bytt taklampan, tvättstället och väggskåpen. Totalkostnad typ 5000 kr om man letar extrapriser. Lite fler lampor, snyggare duschstång, duschslang och munstycke, modernare blandare och lite bättre skåp och tvättställ, så landar vi på 10 000 kr.

Men det är ju bara vad jag skulle göra.
 
Tack för alla tips, lutar åt att det blir att måla över kaklet, taket samt byta ut tvättställ osv. Är det nån färg som ni kan rekommendera till kaklet?
 
Måla inte kaklet! Kan bli så trist resultat. Använd möjligen kakeldekor. Annars instämmer jag med ovan att måla taket och byta lampan, byta ut skåpen till något stilrent, byt duschslang. Kör så vitt som möjligt och addera en stor vit badrumsmatta så kommer känslan bli helt annorlunda för inga pengar alls. Jag är fastighetsmäklare och brukar föreläsa om värdehöjande åtgärder inför försäljning så ställ gärna frågor.
 
Håller med tidigare talare, måla inte kaklet. Även om det osar 80-tal så blir det ett nedköp att byta ut det.

Måla taket vitt, gör rent fogarna kanske med fogpenna.
Handfat, badrumsskåp och taklampa osar 80-tal, byt ut dessa mot något modernare. En kommod i ljust trä, ett spegelskåp i ljust trä med spotlights tror jag skulle bli snyggt. Skivan ovanför toas väggfixtur skulle kunna bytas mot en matchande bänkskiva och dasslocket mot ett matchande i trä. Byt duschslangen mot en kromad och kanske duschhandtaget också. Lägg ut en stor, snygg och bekväm badrumsmatta i någon varm färg och skaffa en uppsättning snygga handdukar istället för de urtvättade på bilden. Kanske en elektrisk handdukstork också.

Skötbordet var inte så vackert heller men det kanske inte behöver vara kvar så länge till.
 
Tack för tipsen! Ska fundera igenom hur vi ska göra, men klart är ju att det går att få till med relativt begränsade ekonomiska medel. Vore dock synd om vi inte får bukt med luktproblemet, men det det ska jag undersöka närmare. Fläktventilen i badrummet suger som den ska men lukten finns ändå där av nån konstig anledning. Tycker att om det är uttorkade vattenlås (vilket i sig också är orimligt då badrummet används dagligen) så borde lukten finnas där hela tiden...
 
Några teorier om luktproblemet.

Eftersom lukten kommer när fläkten går verkar det som att det bildas undertryck i rummet, varvid äcklig lukt sugs in - troligen från avloppet. Är dörren till badrummet tät när den är stängd så att ingen luft kan komma in? Det skulle, i kombination med ett otätt vattenlås eller avloppsanslutning, kunna göra att luft sugs in i rummet från avloppet.
Otätheten i avloppet kanske är så liten att det inte blir någon luktspridning när fläkten inte går. Är det en stor otäthet i i någon avloppsanslutning/vattenlås så kanske det räcker även om dörren inte är tät.

Ett långskott är gamla blöjor. Vad gör ni med dem?

Man kan även kolla om det finns beläggningar i kröken i vattenlåset som transporterat bort vatten med kappilärkraft så att det uppstår otätheter, det kan gå rätt fort. Prova att köra en rejäl rensning med något starkt medel och hett vatten.
 
Ang den otrevliga odören... Jag flyttade badkaret och gjorde rent avloppet, inga konstigheter där, allt va tätt och fint. Gjorde sedan rent vattenlås och allt annat från handfatet, lika där, inget suspekt förutom lite fett och annat smått och gott...

Bakom toaletten och handfatet så går avloppsrör vidare ner tills resten av huset då toaletten ligger på övervåningen. Det är här källan till allt ont ligger tror jag. När ventilationen är igång så är det uppenbart att det suger luft från nånstans där det inte är helt tätt och smittar då ner resten av rummet....

Slänger med några bilder nu med och hoppas på att få lite tips då jag inte är spec. duktig på VVS. Jag antar att toalett och handfat måste plockas ned för att komma åt för att undersöka vidare.


ImageUploadedByByggahus.se1358710794.921627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1358710834.765397.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den här bilden ser man att avloppsröret går in genom väggen, borde man inte ha gjort en tät genomgång där? Dom har ju bara tagit ett hål i väggen och lämnat det så, jag skulle vilja ha det tätt.
ImageUploadedByByggahus.se1358710996.786545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara någon avloppsskarv som är otät? Isåfall kanske du kan fulfixa det genom att dra ett varv silvertejp över skarven. Om du sätter tätningslister för fönster under locket på fixtur-lådan så kanske du kan stänga in lukten där tills vidare.
 
Varför skulle man vilja täta hålet i väggen där avloppsröret kommer in? De rören ska väl vara täta "i sig" så att säga?
 
Ja troligen är det nån skarv som ät otät, men räcker det att dra silvertejp? Vulktejp kanske? Eller täta med nåt tätningsmedel avsett för avlopp.

Ang hålet vidare till "avloppsstammen" så tänker jag mig att om det finns fler otäta skarvar där bakom så bidrar det till lukten. Tätar man genomföringen så eliminerar man det problemet, men det är bara en tanke jag har. Självklart ska ju rören va täta i sig själv precis som du säger.
 
Köp VVS-kitt om du ska täta. Enkelt att få det helt tätt oavsett hur skarvarna ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.