Hej!
Gjorde en tråd för några månader sedan där jag fått in offerter på ca. 160k för att få mitt 2kvm stora badrum omkaklat. Det jag nu undrar är om det finns någon som har erfarenhet av att riva badrum själv? Tänker att jag skulle kunna komma ner i kostnad rejält om jag:
1. Tar in rörmokare för nedmontering
2. River kakel och klinkers själv
3. Tar in plattsättare för tätskikt och kakling
4. Rörmokare igen för att montera allt

Då jag inte ska dra om el, lägga golvvärme eller ens flytta/byta ut inredning så tänker jag att min ovan plan borde fungera och bli billigare?
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
surris
Det tror jag!
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
BirgitS
Har du koll på om fallet är enligt de branschregler som gäller nu eller om plattsättaren behöver göra ett nytt fall?
Motsvarande om väggarna och golvet uppfyller nuvarande krav på stabilitet eller om det behöver fler reglar.

Men punkt 2 är väl normalt något som tar typ två dagar för en hantverkare så det är ju inte någon jättepost i de där 160 000 kr.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du koll på om fallet är enligt de branschregler som gäller nu eller om plattsättaren behöver göra ett nytt fall?
Motsvarande om väggarna och golvet uppfyller nuvarande krav på stabilitet eller om det behöver fler reglar.

Men punkt 2 är väl normalt något som tar typ två dagar för en hantverkare så det är ju inte någon jättepost i de där 160 000 kr.
Nej det har jag faktiskt inte koll på. Ingen som har nämnt något om det heller när jag har tagit in offert. Hur vet man/vem kollar man med om det behövs?
 

Bästa svaret

BirgitS
Har man en totalentreprenad så har ju entreprenören koll på det och räknar med det i offerten men om du bara ska ta in folk för vissa moment så är det du som måste ha koll på det. Du behöver alltså läsa på vad det står i branschreglerna från Säker vatten och Byggkeramikrådet.

Alternativt att du tar kontakt med firmorna som du har fått offerter från och frågar hur mycket billigare det blir om du river ut kakel och klinker. Då har du fortfarande en totalentreprenad men med ett moment mindre.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Ok toppen! Tack så jättemycket för svar :)
 
Många inbillar sig och tror att de kan spara en massa pengar på att samordna och genomföra ett liknande projekt men jag lovar dig att merparten misslyckas ordentligt tyvärr.

Det är inte enkelt som lekman att få ett projekt att flyta på likt om man tar in en totalentreprenör som har sina underentreprenörer synkade i projektet.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Många inbillar sig och tror att de kan spara en massa pengar på att samordna och genomföra ett liknande projekt men jag lovar dig att merparten misslyckas ordentligt tyvärr.

Det är inte enkelt som lekman att få ett projekt att flyta på likt om man tar in en totalentreprenör som har sina underentreprenörer synkade i projektet.
Fast om jag gör en del av projektet själv så borde det ju bli billigare? Nu handlar det ju inte om att bygga ett hus utan att ta in en rörmokare och en plattsättare så samordning blir ju inte så svårt :)
 
  • Gilla
Keki och 2 till
  • Laddar…
P prunila skrev:
Fast om jag gör en del av projektet själv så borde det ju bli billigare? Nu handlar det ju inte om att bygga ett hus utan att ta in en rörmokare och en plattsättare så samordning blir ju inte så svårt :)
Att riva ett badrum för en oerfaren är inte helt enkelt och gratis heller då man sällan har rätt utrustning för arbetet.

Du gör som du vill men jag vet av erfarenhet att det har en tendens att springa iväg en massa tid för en "Svensson" har svårt att synka in de som behövs för ett projekt.
Prova bara att ringa en rörläggare
1 av 100 gör jobb åt privatpersoner typ
 
BirgitS
Om det finns strömbrytare, vägguttag eller andra elanslutningar på väggarna behöver de vara strömlösa, typ avslagen säkring eller bortkopplade i någon dosa innan man börjar riva. Klarar du det själv eller behövs det en elektriker?

En sak som jag kom att tänka på när det gäller din lista är dörrfoder som måste bort först och sen nya sättas upp när det är kaklat (ska fogas och målas). Taket brukar man passa på att måla också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det finns strömbrytare, vägguttag eller andra elanslutningar på väggarna behöver de vara strömlösa, typ avslagen säkring eller bortkopplade i någon dosa innan man börjar riva. Klarar du det själv eller behövs det en elektriker?

En sak som jag kom att tänka på när det gäller din lista är dörrfoder som måste bort först och sen nya sättas upp när det är kaklat (ska fogas och målas). Taket brukar man passa på att måla också.
Finns "som tur är" varken strömbrytare eller eluttag i badrummet. Endast en lampa i taket. Kanske är smart att passa på och måla om taket som du säger, det var nog ett tag sedan det blev gjort. Dörrfoder ska jag passa på att byta ut också. Tack!
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Att riva ett badrum för en oerfaren är inte helt enkelt och gratis heller då man sällan har rätt utrustning för arbetet.

Du gör som du vill men jag vet av erfarenhet att det har en tendens att springa iväg en massa tid för en "Svensson" har svårt att synka in de som behövs för ett projekt.
Prova bara att ringa en rörläggare
1 av 100 gör jobb åt privatpersoner typ
Förstår vad du menar. Men det är inte en oerfaren som ska riva så det borde gå bra. Tack för tips :)
 
J
Gjorde vårt badrum på liknande sätt. Tog in murare för flytspackel, tätskikt, kakel och klinkers. Elektriker för golvvärme och rörmokare för att koppla in vatten. Själv rev jag, reglade upp nya väggar, drog nya avloppsrör, tak, dörr m.m.
Vettifan om det blev så mycket billigare. Dök hela tiden upp oväntade hinder som gjorde att man fick plocka ut en del semesterdagar för att hinna klart innan hantverkarna kom. Det hela tog bra mycket längre tid än om hantverkare skulle gjort allt. Och jag lade ner extremt mycket tid på att läsa på om alla branschregler.
Men kul var det, och ångrar absolut inte det!
 
J JeLö skrev:
Gjorde vårt badrum på liknande sätt. Tog in murare för flytspackel, tätskikt, kakel och klinkers. Elektriker för golvvärme och rörmokare för att koppla in vatten. Själv rev jag, reglade upp nya väggar, drog nya avloppsrör, tak, dörr m.m.
Vettifan om det blev så mycket billigare. Dök hela tiden upp oväntade hinder som gjorde att man fick plocka ut en del semesterdagar för att hinna klart innan hantverkarna kom. Det hela tog bra mycket längre tid än om hantverkare skulle gjort allt. Och jag lade ner extremt mycket tid på att läsa på om alla branschregler.
Men kul var det, och ångrar absolut inte det!
Tack för svar! Precis vad jag var ute efter. Tycker också om att göra saker själv och lära mig så mycket som möjligt så får se om jag tar mig an detta. Saker tar ju alltid, som du säger, längre tid så det är väl det som skulle vara det största bekymret. Tack!
 
Är det bara jag som tycker att 160000 för att kakla om ett 2kvm stort badrum låter mycket ? Hamnade alla offerter runt det beloppet ?
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.