Går i tankarna att kanske renovera ett badrum i en lägenhet på ca 3,5 m2,
Försöker göra upp en budget i runda slängar, tanken är att jag ska göra allt själv förutom el och vvs,

golvvärme 3000kr
kakel /klinker 4000kr
flyta,tätskiktmm 3000kr?
el 2000kr
rör mm 3000
enklare duschvägg 2000kr
övrigt 3000 kr
=20000kr
det har varit stammbyte för ca 5 år sedan så handfat, toalett och badrumsspegel går att återanvända

Är jag helt ute och cyklar eller låter denna budget någorlunda rimlig?
har jag glömt något?
Tacksam för svar:)
 
Vad är det för väggar? Kanske behöver du gipsa om väggarna?

Är det betongvägg kanske du måste hyra bilmaskin för att få bort det gamla kaklet?

El och vvs kommer ta duktigt betalt för ett så litet jobb, räkna med minst 8 timmar på el för 500 kr/timmen och kanske det dubbla för rör.

Jag skulle höja budgeten med 50% till 30 000 och så kanske bli positivt överraskad i slutänden. Själv kostar mina 5 kvadrat c:a 40 i material, men då köpte jag wc, tvätt ställ och handdukstork.
 
Jag kan bara tala av egen erfarenhet då mitt badrum är näst intill lika stort som ditt.

Trodde mitt badrum skulle kosta betydligt mindre än vad det gjorde. Fick tag i en riktigt duktig polack som gjorde allt på Rot. Trots det är jag uppe i över 40 tusen kronor totalt (räknat 120-140 timmar och 140kr/h).
Mitt badrum är lite drygt 3m2 räknat på golvytan

Materialkostnaden ungefär:

#Tätskikt 8tkr
#Kakel 5.5tkr
#Klinker 3tkr
#Golvvärme 48volt 2.7tkr
#Våtrumsgips 3tkr
#Toalett och handfat (Hafa och Gustavsberg): 5.5tkr
#Fog ca 700kr
#Limpistol plus limpatroner 600kr
#Handdukstork 500kr
#Badrumsfläkt 800kr

= 24.8tkr utan toalett och badrumsskåp/handfat 30.3tkr med
 
Redigerat:
Vi har betalat 12 000 för tätskikt till 2 badrum ca 6-7 kvm och en tvättstuga på ca 8 kvm. Så 3-4 000 om du gör det själv verkar rimligt. Vi använde LIP foliesystem som vi beställde på Sigro. Kakel och klinker kan ju kosta hur mycket som helst. Men räkna med kvadratmeterpris på mellan 2-300 kr beroende på hur budget du vill ha det. Fast det går ju att hitta ännu billigare. Se till att hålla dig borta från affärerna med dyrare klinker medan du letar bara så du inte blir för sugen på det :)
 
Freaktown skrev:
Jag kan bara tala av egen erfarenhet då mitt badrum är näst intill lika stort som ditt.

Trodde mitt badrum skulle kosta betydligt mindre än vad det gjorde. Fick tag i en riktigt duktig polack som gjorde allt på Rot. Trots det är jag uppe i över 40 tusen kronor totalt (räknat 120-140 timmar och 140kr/h).
Mitt badrum är lite drygt 3m2 räknat på golvytan

Materialkostnaden ungefär:

#Tätskikt 8tkr
#Kakel 5.5tkr
#Klinker 3tkr
#Golvvärme 48volt 2.7tkr
#Våtrumsgips 3tkr
#Toalett och handfat (Hafa och Gustavsberg): 5.5tkr
#Fog ca 700kr
#Limpistol plus limpatroner 600kr
#Handdukstork 500kr
#Badrumsfläkt 800kr

= 24.8tkr utan toalett och badrumsskåp/handfat 30.3tkr med
Tätskiktet kostar så pass mycket som 8 tkr för ett såpass litet badrum?
Sen kan man ju skippa våtrumsgipsen och köra på vanlig och tjäna några tusen,
Tackar så mycket för svaret:)
 
byggankan skrev:
Vi har betalat 12 000 för tätskikt till 2 badrum ca 6-7 kvm och en tvättstuga på ca 8 kvm. Så 3-4 000 om du gör det själv verkar rimligt. Vi använde LIP foliesystem som vi beställde på Sigro. Kakel och klinker kan ju kosta hur mycket som helst. Men räkna med kvadratmeterpris på mellan 2-300 kr beroende på hur budget du vill ha det. Fast det går ju att hitta ännu billigare. Se till att hålla dig borta från affärerna med dyrare klinker medan du letar bara så du inte blir för sugen på det :)
Okejokej, var det smidigt med foliesystemet?
 
Supersmidigt. Det finns exakta instruktioner om hur man ska göra så om man bara följer dom och inte hittar på något eget så blir det bra. Glöm inte att fotodokumentera bara så att det inte behöver råda någon osäkerhet vid försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.