Vi har precis köpt ett hus byggt -23 som är putsat. Det har genomgått en rejäl renovering i mitten av 90-talet och är i gott skick. Dock är det ganska "villa-fierat" och av rent estetiska skäl skulle jag vilja byta den grova spritputsen mot slätputs och byta de svarta betongpannorna till tegelpannor. Dock är detta inte alls nödvändigt rent slitagemässigt, enligt besiktningsmannen kommer tex fasaden förmodligen att hålla minst 10 år till. Så min fråga till er är hur ni har resonerat och argumenterat med er själva om såna här saker. Var går er ekonomiska gräns för vad man renoverar trots att det är fullt fungerande och "helt okej" men kunde bli finare??
 
Man kan fundera: för vem gör jag detta? Kommer du att beundra din vackra slätputs och dina tegelpannor? Eller är det för att folk som går förbi ska beundra ditt hus? Det finns kanske något annat du kan köpa som är både billigare och vackrare?
 
Hemmakatten
Det kanske räcker att måla om spritputsen (i vitt kanske) för att få känslan av nytt hus.
 
mino skrev:
Var går er ekonomiska gräns för vad man renoverar trots att det är fullt fungerande och "helt okej" men kunde bli finare??
Många renoveringar är orsakade av estetiska önskemål.
Handen på hjärtat, hur många har inte slitit ut fungerande kök bara för att man vill ha ett finare?
Hur många omtapetseringar är orsakade av rent slitage? etc.

Den ekonomiska gränsen går väl där man kan få tillbaka investeringen om man säljer.
Annars måste man ha såpass mycket pengar att investera så att man kan ta förlusten.
Gränsen på detta varierar beroende på respektives privatekonomi.
 
volvo skrev:
Den ekonomiska gränsen går väl där man kan få tillbaka investeringen om man säljer.
Aha, det här var ett konkret och bra argument.
 
Om du frågar en byggnadsvårdare (jag är inte det, men är lite lagd åt det hållet;-) så kan det ju handla om att återställa ett "förstört" hus. Jag menar, många vackra hus har förstörts utseendemässigt av att få betongpannor istället för att enstaka trasiga tegelpannor bytts (för hallå, tror vi på allvar att bytet av takpannor motiverades av att de gamla var trasiga?), vackra valsade fönsterrutor bytta mot floatglas utan att det varit "nödvändigt" , för att inte tala om alla funktionsdugliga hus som moderniserats till döds av rot-avdrag, energibesparingsiver etc.

Så rent ekonomiskt kan du väl motivera åtgärder med att du "räddar" husets själ ;-) Även om det låter lite flumigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.