Tjena!

Sitter i följande sits. Har ett souteränghus med en altan runt hela huset, dvs. i markhöjd på baksidan och c:a 2,5m ovan mark på framsidan. Hela altanen är på dryga 100 m2. Altanen byggdes i samband med huset, 1980, och trallvirket har börjat svikta, spricka och på vissa ställen har jag gått igenom och fått "reparera". Detta måste åtgärdas!

Jag tog in en offert på hur mycket det skulle kosta att få allting bytt, trall, bärlinor, stolpar, rubbet! Den var i det saftigaste laget så nu undrar jag om jag kan göra en snålvariant och bara byta själva trallen.

Jag lyfte på trallen på ena sidan av huset och tyckte själv inte att det såg så tokigt ut, men jag e ju ingen "tryckimgregneringskännare" direkt. Så nu undrar jag om någon har möjlighet att via de bifogade bilderna avgöra om bärlinor/regelverk är tillräckligt bra för att skruva fast ny trall på?

Jag lyssnar görna på alla förslag på hur ni gjort för att renovera er altan.
 
  • _MG_5937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_5938.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_5941.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har ett bra tips på hur man kan kontrollera statusen på tryckt virke? Dvs hur bra är virket, har det samma hållfastighet nu som för 10 år sedan, m.m.
 
prova att sticka med en kniv för att kolla statusen på barlinor och stolparna. det är svårt att bedöma via bilder. men jag TROR att det är ok med ny trall. finns ingen anledning att byta ut det som är bra.
 
När virket börjar att ruttna,angripas av mögel/ohyra tappar den spänsten så att säga
Som föregående talare säger,prova med en vass kniv ,du kan först testa på en ny träbit.
Om virket verkar OK olja in reglarna och dit med ny trall.
Vissa skadade reglar kan väll bytas ut !
 
Gör rent plåttaket under också! Samlas det bös= samlas det fukt.
 
  • Gilla
Olmosh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.