Vi ska renovera trappan på bilden och behöver era bästa tips och råd.

• Lackad furu som ska målas, förmodligen vit - hur får man bäst täckning utan att behöva slipa bort all lack?

• På trappstegen finns en hemsk grön/orange matta som ska bort - hur gör vi enklast? Har tänkt byta ut den mot en sisalmatta - går det att göra på något sätt utan att ta bort den gamla?
 
  • Lackad furutrappa med grön/orange matta på stegen inne i ett hem, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om klarlacken är i bra skick så måste den ju nödvändigtvis inte tas bort, den vita färgen täcker i alla fall inte bättre för att man gör det. Vit lackfärg fixar ju det där men räkna med åtminstone två strykningar.
Det är ju svårt att veta hur mattan är limmad men sannolikt blir det en hel del rester när ni drar bort den. Är det färdigskurna, halvmånformade sisalmattor ni ska lägga? Då behöver ju en del av trappstegen också vara snygga vilket nog innebär en del skrapande och slipande när den gamla mattan dragits loss.
 
M Maximarcus skrev:
Om klarlacken är i bra skick så måste den ju nödvändigtvis inte tas bort, den vita färgen täcker i alla fall inte bättre för att man gör det. Vit lackfärg fixar ju det där men räkna med åtminstone två strykningar.
Det är ju svårt att veta hur mattan är limmad men sannolikt blir det en hel del rester när ni drar bort den. Är det färdigskurna, halvmånformade sisalmattor ni ska lägga? Då behöver ju en del av trappstegen också vara snygga vilket nog innebär en del skrapande och slipande när den gamla mattan dragits loss.
Tack för svar! Sisalmattan är en heltäckningsmatta som vi tänkt skära till och fästa så hela steget blir täckt.

angående målningen - räcker det med att bara måla med lackfärg eller måste vi slipa och/eller måla med häftgrund först?
 
optimum
Jag har gjort trapprenovering av trappa som ser liknande ut som din.
Ekplan och målat resten vitt.

Tvätta med målartvätt.
Slipa ytan på klarlacken matt.
Spärr grund
Och sedan vit färg.
Därefter limmade jag ekplan
Sedan satte jag ledlister under framkant på traappstegen
Se bild.

En positiv sak med ekplanen är att de är betydligt mindre hala än tidigare klarlackad furu.
Samt betydligt mer motståndskraftiga mot repor.
Ekplanen är oljade och inte lackade.


 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Är det en sisalmatta som är gummiklädd på baksidan? Vanlig sisalmatta repar upp sig väldigt lätt. Oavsett så kommer ni nog behöva ha någon list över kanten på trappsteget, en skuren mattkant håller knappast i längden.
 
Hur drog du sladdarna till led listerna?
 
  • Gilla
Buslätt
  • Laddar…
optimum
P polarsson skrev:
Hur drog du sladdarna till led listerna?
Kommer bild strax
 
optimum
P polarsson skrev:
Hur drog du sladdarna till led listerna?
Från listen med en smal kabelkanal till en större på trappans baksida. Den man inte ser från övriga rummet

Köpte 5 meters lister och klippte till lagom längd och lödde dit kablar (vita typ högtalarkabel)
Sedan går det en kabel till varje list och ned till en kopplingslåda vid 1:a trappsteget.

Ekplanet går över framkanten och ned ca 10 mm under trappsteget så därför syns inte led-listen framifrån.

En del pill men 12 volt får man ju pilla med.

Trappa med kabelkanaler och eksteg som döljer LED-listen, med detaljbild av installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Från listen med en smal kabelkanal till en större på trappans baksida. Den man inte ser från övriga rummet

Köpte 5 meters lister och klippte till lagom längd och lödde dit kablar (vita typ högtalarkabel)
Sedan går det en kabel till varje list och ned till en kopplingslåda vid 1:a trappsteget.

Ekplanet går över framkanten och ned ca 10 mm under trappsteget så därför syns inte led-listen framifrån.

En del pill men 12 volt får man ju pilla med.

[bild]
Ah ok. Det skulle synas mycket i min trappa
 
optimum optimum skrev:
Jag har gjort trapprenovering av trappa som ser liknande ut som din.
Ekplan och målat resten vitt.

Tvätta med målartvätt.
Slipa ytan på klarlacken matt.
Spärr grund
Och sedan vit färg.
Därefter limmade jag ekplan
Sedan satte jag ledlister under framkant på traappstegen
Se bild.

En positiv sak med ekplanen är att de är betydligt mindre hala än tidigare klarlackad furu.
Samt betydligt mer motståndskraftiga mot repor.
Ekplanen är oljade och inte lackade.


[bild]
var hittade du belysningen? Kopplade du ihop alla då antar jag ?
 
optimum
B Buslätt skrev:
var hittade du belysningen? Kopplade du ihop alla då antar jag ?
Jag köpte 5-meters ledlister av den typ som har skyddande plast runt lysdioderna.
Sedan klippte jag i lagom längder och lödde fast kabel till varje list och kopplade ihop i en kopplingsbox.
Köpte via ebay direkt från Kina vilket ger ett bra pris. ca 70kr per rulle med 5 meter
Några år sedan och ingen har slutat fungera ännu.

Köpte en dimmer till dem då de blev lite för starka.
12V så sådant får man pilla med själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.