Hej!

Jag ska i mellandagarna ge mig på att riva ut gamla badrummet inför en renovering.

Det jag är lite undrande till är följande. Jag (mattläggaren) ska sätta in badrumsmatta, men jag ska förbereda iform av utrivning och avlopp och så. Men taket ger mig ett frågetecken. Idag är det mest troligt en masonitskiva , målad med våtrumsfärg. Jag vill helt bara sätta nytt takgips, och måla igen med ny våtrumsfärg. Är det ok? Eller är det förenat med risker att skruva upp gipsen, tänker på om där ligger plats under masoniten? Då blir det ju hål?

Det ska även in en badrumsfläkt i taket, idag är det bara en ventil.

Mvh
Rickard
 
Ingen fara om det blir några hål i plasten i taket, du spacklar ju å målar sedan. Tekniken med plasten är ju att hålla fuktig luft ute och låta den sugas ut genom ventilationskanalen så det behöver aldrig vara 100% tätt.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
E
Är det enbart masonit i taket eller sitter den där som utjämnande ytskikt utanpå t.ex råspont? Om det inte sitter brädor ovanför masonit så får du väl försöka hitta reglar att fästa gipsen i. Masonit är nog heller inte tillräckligt starkt för att bära upp gipstaket.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Kanon Jonatan. !

@emil_k, jag tror det är så att masonit är den sista delen, under den är det plank. Men jag märker ju det nä jag tittar i hålet för ventilien :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.