Tröttsamt med den dåliga plasten i Renovas uttag. Visserligen är det första generationen Renova så de hade väl sina barnsjukdomar. Jag köper ju Eljo/Schneider för kvalitén. Fästskruven i mitten sitter kvar när man drar ur kontakten men plastinsatsen följer med ut. Lyckligtvis kommer man inte åt något strömförande utan att peta med något smalt.
Idag måste man byta allt utom dekorringen eftersom innanmätet designats om. Det hade varit smidigast om "plastbrunnen" hade funnits som reservdel, men den nya passar inte i de gamla uttagen (har provat).
Bilderna är på uttaget till spisfläkten där kontakten kanske dragits ur ett par gånger sedan uttaget sattes dit för snart 20 år sedan.
Renova-eluttag med lossnande plastinsats och synlig fästskruv från tidig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnat eluttag visar en bakre plastinsats och fästskruvar, med märkbart slitage efter nästan 20 års användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Arg
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Renova i all ära, men hänger inte med på att betala nästan 4 gånger mer för ett vägguttag, lika med det övriga sortementet, svindyrt, men klart upp till var och en att köpa. Sen att dom förändrar konstruktionen, beror nog på att dom gjort miss från början och det får konsumenten stå det ekonomiska för.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skulle nog gå att skriva ut en brunn i vit PETG.
 
Det är bara att byta ut hela uttaget. Är det bara ett uttag som krånglar blir det inte särskilt dyrt.
 
Kan man limma dit plastdelen som lossnat i brunnen igen? Den som nu sitter kvar runt skruven?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kan man limma dit plastdelen som lossnat i brunnen igen? Den som nu sitter kvar runt skruven?
Det kan jag testa. Superlim är väl ett alternativ.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Ett uttag på 20 år. Inte särskilt många kr per år. Köp nytt
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ett uttag på 20 år. Inte särskilt många kr per år. Köp nytt
OK, 149 kr (Hornbach) för ett nytt uttag utan ring är inte så mycket pengar men jag måste stänga av strömmen och byta hela uttaget.
Säg att jag inte har erfordeliga kunskaper och måste ta hem en elektriker (om någon ens vill ta ett sådant jobb) för att byta. Elektrikern måste åka till Ahlsell eftersom han eller hon inte hade uttaget med sig och debiterar fullt pris samt bilkostnad.
Då önskar man att Eljo hade valt en bättre plast.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är bara att byta ut hela uttaget. Är det bara ett uttag som krånglar blir det inte särskilt dyrt.
Flera envägsuttag är drabbade. Jag har ett antal sådana i huset.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Renova i all ära, men hänger inte med på att betala nästan 4 gånger mer för ett vägguttag, lika med det övriga sortementet, svindyrt, men klart upp till var och en att köpa. Sen att dom förändrar konstruktionen, beror nog på att dom gjort miss från början och det får konsumenten stå det ekonomiska för.
Eftersom huset är gammalt och det för 20 år sedan inte fanns så mycket att välja på om man ville ha "gammal stil" på elen så blev det Renova, som just kommit ut. Allt annat är ju fyrkantigt.
Idag finns det bättre alternativ eftersom Renova inte lyckats särskilt bra att se "gamla" ut, förutom deras utanpåliggande uttag i svart. De mer autentiska säljs av byggnadsvårdsbutiker och kostar ännu mer än Renova.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
OK, 149 kr (Hornbach) för ett nytt uttag utan ring är inte så mycket pengar men jag måste stänga av strömmen och byta hela uttaget.
Säg att jag inte har erfordeliga kunskaper och måste ta hem en elektriker (om någon ens vill ta ett sådant jobb) för att byta. Elektrikern måste åka till Ahlsell eftersom han eller hon inte hade uttaget med sig och debiterar fullt pris samt bilkostnad.
Då önskar man att Eljo hade valt en bättre plast.
Ja kan man inte bryta strömmen till det uttag man ska byta, eller inte har förmågan att använda en skruvmejsel, bör man antingen lära sig, betala för att någon ska göra det åt sig, eller ännu hellre, inte bo i en villa öht. Flytta till en hyresrätt.
 
Bara tala med grannarna om någon har nödig kunskap, ingen månresa att byta ett uttag. Släck hela huset, fram med pannlampa och ett par skruvmejslar, bort med uttaget, lossa tamparna, koppla in det nya, peta in det i dosan och skruva fast, klart, slå på strömmen i huset, allt klart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.