I badrummet som vi renoverar kommer det blir Renovas elkontakter. Dessa kommer sättas till vänster om dörren i en "fyrkant". Det är eluttag, en dimmer, en kronbrytare och en termostat till golvvärmen.

Min fråga är nu, kan man använda Eljo Renova seriens termostat till golvvärmen? Jag hade annars tänkt köpa det elektrikerna föreslår eller T2 och tillhörade termostat. Men då kan man ju inte få det "integrerat" med kombinationsramar på samma sätt.

Jag får inte tag i elektrikern och jag står och ska röra och sätta dosorna. Kan man använda Renovas ramar så kan jag ju sätta ihop dosorna, annars så måste jag sätta golvvärmedosan lite för sig själv.

Hoppas någon vet.

:D erber
 
Det är inget speciellt med golvvärmetermostaten som följer med o något kit. Har ELJO (renova) en termostat för golvvärme så går den att använda med alla golvvärmekablar som finns.

Bara en reflektion, Finns det kombiram som fyrkant?
Jag skulle placera termostaten lite ifrån övriga knappar och dimmrar så man inte pillar på den varje gång det är bråttom, t.ex. i ögonhöjd.

Protte
 
Nej, kombiramar finns inte som "fyrkant" utan sida/sida i Renova-serien. I vart fall inte så vitt jag känner till eller sett på elbutik.se.

Jag tänkte sätta golvvärmetermostaten sida/sida med eluttaget och dimmer och brytare sida/sida ca 10 cm under. Då blir rördragningen inte så tajt i väggen.

Förresten - visst sjutton går det att lägga golvvärme - eluttag - fläkt och handdukstork på samma matning?!?!?!? Eluttaget är för damerna i familjen, typ locktång och ev hörfön.

Fläkten är 4 W, eluttaget mellan 100 - 1200 W beroende på "verktyg", och golvvärme ca 650 W, handduktstork 80 W. Så om allt går samtidigt med max effekt på allt så är det under 2000 W.

:D Erber
 
Täckramar i fyrkantskombination har jag aldrig sett..hittar det inte i schneiders kataloger heller..

Sedan brukar ju rekommendationen vara att ha termostater från 150cm och uppåt om jag inte är helt ute och cyklar.


redigerat; äh jag var för långsam :p

fast ska man vara petig så tror jag inte det finns sida-sida heller, bara lodrätt.
Tänk på att aldrig låta henne köpa en fräckare hårtork bara, finns de på ytterligare effekt uppåt ;)
Själv hade jag nog hellre lagt golvet på belysningen om det är så att hårtorkar förekommer.
 
Redigerat:
Danne031 skrev:
Täckramar i fyrkantskombination har jag aldrig sett..hittar det inte i schneiders kataloger heller..

Sedan brukar ju rekommendationen vara att ha termostater från 150cm och uppåt om jag inte är helt ute och cyklar.


redigerat; äh jag var för långsam :p

fast ska man vara petig så tror jag inte det finns sida-sida heller, bara lodrätt.
Tänk på att aldrig låta henne köpa en fräckare hårtork bara, finns de på ytterligare effekt uppåt ;)
Själv hade jag nog hellre lagt golvet på belysningen om det är så att hårtorkar förekommer.
Vad är det för skillnad på lodrätt eller vågrät med Renova?

Eljo senso kan man inte montera sida vid sida..


Du kan lugnt montera allt på samma grupp.

/Richard
 
el_richard skrev:
Vad är det för skillnad på lodrätt eller vågrät med Renova?

Eljo senso kan man inte montera sida vid sida..


Du kan lugnt montera allt på samma grupp.

/Richard
ja vad fasen det har du ju rätt i såg jag..inte särskilt ofta jag monterar renova, my bad! :surprised:
 
Det ska du vara glad för, här i stockholm tycker folk att det är SÅ FINT.

Sunk brytare, dom kunde varit 5-10 mm bredare så dom täcker vanliga hålen...
 
Jag är den förste att hålla med när det kommer till storlek på Renovan, att den borde vara kanske 1 cm större i diameter för att täcka. MEN, är man bara noggrann när man gör hålet för dosan så är det okej. Jag har gjort kanske 25 dosor nu under de senaste veckorna och jag har inte missat än. Dock blir det ju lite spännande nu när det blir kakel. Elektrikern har satt in flera olika sorters ramar i olika rum så vi fick bestämma oss vilken vi tyckte passade bäst på plats. Det går inte att komma ifrån - Renova var snyggast. Lite avsteg från "normalsvenssons" Trend. De hade vi i tidigare boenden.

På tal om små täckplattor. Jag var i Stöten för någon vecka sedan på "konferens". Hyrde en NYBYGGD stuga där för MASSOR av kronor. All tänkbar lyx. Husen säljs för ca 4 miljoner. Men vilket slarvbygge. Om man hade valt Renova där hade man stirrat rakt in i dosan, så dålig passning var det. Man kan bli mörkrädd för mindre. Det var inte ett enda uttag som passade dosan på någon av stugans 4 badrum. Och det var i mina ögon feta täckplattor i rostfritt. Måste vart på fyllan när man gjorde hålen. Nåja, det är en annan tråd. Aldrig sett så slarvigt byggt i detaljern när man ändå kostar på.

Att montera kombiramen sida/sida eller ovan/under (bock, om vi talar hagelbösstermer) spelar ju ingen roll, beror ju bara på hur du monterat dosan, det är ju samma kombiram. Man vrider ju bara på den. Men det finns ingen kombiram som rymmer 4 enskilda dosor för Renova. Dvs både sida/sida och ovan/under i samma ram.

Min termostat, som då kommer sitta ihop med eluttaget kommer sitta på 150 cm höjd över golvet. Det är vad "min" elektriker sa var en bra höjd.

:D Erber
 
Men då blev det bra till slut.

Protte
 
Du kan använda vilken termostat som du vill till ditt värmegolv. Men när du byter termostat så måste du byte både termostat och givar i golvet om du har en sådan. har du golv givare så behöver du inte bry dig om höjd position. Om du använder rums givare så ska se till att hamna på högre höjd än brytaren
 
Renova blir inte så bra om man byter uttag och strömbrytare utan att tapetsera/måla om... Blir en liten kant som inte sett ljuset förut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.