Oklart om det här är rätt forum, det faller mellan flera olika kategorier.

Vårt vardagsrum har ett oanvänt lamputtag i taket. Det finns en väggmonterad infälld dimmer till uttaget men som alltså inte används. Det är en Renova dimmer, samma sitter i resten av huset.

Däremot har vi en vägglampa som med stickpropp och som vi dimrar med en sådan här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...r-for-led-glod-och-halogenljus-3-200-w-p38528

Fungerar men det är ju lite tråkigt att behöva gå fram och böja sig ner varje gång man ska ändra dimmern.

Det bästa vore om jag kunde ändra så att den väggfasta dimmern styr vägglampan istället för (den icke-existerande) taklampan. Jag kan förstås dra om massa kablar för att få till det, men det är det inte värt.

Så frågan är: finns det någon fjärrstyrd lösning som skulle smälta in med resten av huset? Optimalt vore om Renova dimmern gick att ersätta med en ”ratt” med samma utseende men som fjärrstyr en dimmer för vägglampan.

Jag vill inte montera någon synlig fjärrkontroll som inte alls passar in i huset, eller styra med röst el.dylikt.

Hoppas jag lyckades förklara…
 
Inte helt trivialt att få ihop en lösning som uppfyller kraven.
Ett alternativ är Plejd med en passande renova vridadapter (RTR-01-RW). Denna får monteras över en lämplig Plejd-enhet.
Sedan kan du styra en Plejd-dimmer (DIM-01) monterad bakom uttaget där nuvarande plug-in dimmer finns.
Dock ej helt optimalt att ha en dimmer fast monterad bakom ett eluttag.

Ett annat alternativ är Nexa trådlösa vriddimmer, MRYT-1805, dock ej i renova-utförande.
Till detta plug-indimmer, MYCR-100 eller MYCR-250.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.