Hemmakatten
Vi letar ju tomt o många tomter vi tittat på har inte kommunalt VA så sluten tank för toan o 3-kammarbrunn med infiltrationsanläggning är vad som gäller trodde vi. Och det är också vad kommunerna har sagt oss.

Men häromdagen sa rörmokaren som har varit med länge och som vi har förtroende för, att man kan ha ett reningsverk istället för den slutna tanken. Det tyckte han var mycket enklare o bekvämare eftersom det tydligen blir någon liten rest (kompost) som man tar bort typ en gång per år eller så, till skillnad från en tank som måste tömmas säkert varannan månad eller så o naturligtvis kostar pengar varje gång. Iof sa han att reningsverk var dyrare än tank men vi hann dock inte prata så länge om detta.

Min fråga är nu om någon har erfarenhet av eller vet något om reningsverk i stället för sluten tank. Erfarenheter, kostnader? Är det tillåtet generellt att ha ett sådant?
 
Vi har reningsverk från http://www.greenrock.se
Normalt får man inte nyinstallera avlopp i det här området längre, men gubben på kommunen började nästan gråta av lycka när han sett specarna så tillståndet kom som ett brev på posten. :)
Den slamsugs två gånger om året och behöver byta filter var 5-6 år.
Vi har modell 10S, den kostade då runt 50000:-
 
Hemmakatten
Tack, tack för infon. Ska titta mer lite senare, men vad jag förstod så hade din modell en inbyggd trekammarbrunn så då försvinner den kostnaden jämfört med tankalternativet. Plus-modellen verkar mer avancerad, men har väl ingen inbyggd trekammarbrun men det kanske inte behövs i så fall. Berätta gärna varför du valde just 10S o ingen annan modell.
Nu är det Ikea som gäller, Uppsala, Kungens kurva o Barkarby, alla på en gång i eftermiddag. Jippi!!! (obs, ironiskt....) ;D
 
Det är inte alltid man kan få till trekammarbrunn och infiltration av olika orsaker. Man kan bli tvungen till markbädd stället. Sedan finns ju risken för att bädden blir igensatt efter några år. Kommunen kan också få för sig att du skall gräva om den om ett visst antal år. Satsa på reningsverk det gjorde jag.

Jag försökte få Göteborgs kommun att gå med på Greenrock men det gick inte. Istället föll jag för Klargester. Den har den enklaste funktionen jag hittat. Att den renar sämre en andra mer avancerade var för mig ointressant bara kommunen godkännde den. Skönt att slippa en massa elektronik och pumpar. Bara en elmotor (120W) som konstant snurrar. Innehåller också trekammarbrunn så det är bara en burk som skall grävas ner.

Följande dokument har en bra sammanställning av olika reningsverk.

Småskaliga avloppsreningsanläggningar
– marknadsöversikt över prefabricerade
produkter för behandling “i slutet av röret”
Ebba af Petersens
 
pau skrev:
När vi diskuterade reningsverk i vårt område, rekommenderade nämnden att INTE använda greenrock, det skulle bero på att de ej har god spårbarhet vad gäller reningsresultaten. Filtret som skall bytas ut efter en tid finns det inget sätt att ta hand om, det klassas som farligt avfall. Filtret består av rockwool, och det skall man byta ut när det tätnat.
Peter
Det var som sjutton - jag tycker det funkar skitbra. ;)
Inga rörliga delar eller pumpar är det heller, så det är mycket driftsäkert. Jag säger som RenoveraMera, är det godkänt är det helt OK för mig.
 
Hemmakatten
KarlXII skrev:
Det var som sjutton - jag tycker det funkar skitbra. ;)
Fniss, fniss ;D

Har lämnat över till maken som i början av sin yrkeskarriär jobbade en kort period på institutionen för vatten- o avloppsteknik på KTH. Han tycker avlopp är superintressant :surprised: o tänker läsa in sig på dessa olika reningsverk. Eventuella skillnader dem emellan kommer naturligtvis att rapporteras här på forumet.

Det som jag tycker är anmärkningsvärt är att det inte verkar finnas någon om helst kommunikation eller samstämmighet kommuner emellan. Kraven vad gäller miljö och annat finns ju fastlagt i lag (tagen av riksdagen). Kommunerna skall ju följa dessa men har dock möjlighet att bestämma egna kommunala förordningar o bestämmelser. Vad som är godkänt i en kommun är uppenbart inte godkänt i en annan. Detta lämnar öppet för ett rent godtycke som jag tycker snuddar vid förmynderi utfört av småpampar (kommunpolitiker och tjänstemän) till men för oss vanliga medborgare.
 
Vad kostar en sluten tank på typ 6 kubik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.