Hej,

Vi är idag fyra hushåll som är kopplade till ett granfastighet där det fram tills nyligen har varit ett tvätteri med eget reningsverk. Vi funderar nu på att tillsammans investera i ett nytt reningsverk då driftkostnaden för det befintliga är högt.

Har någon ett förslag på ett driftsäkert reningsverk som skulle pass för fyra hus?

Om någon installatör av reningsverk ser detta får ni gärna kontakta mig.
 
Är det rening för dricksvatten?
Så kan du mejla på mogge_73@hotmail.com så ska jag hjälpa dig.
Alt. Är att du postar en analys på forumet så får du flera infallsvinklar.
 
mogge_73 skrev:
Är det rening för dricksvatten?
Så kan du mejla på mogge_73@hotmail.com så ska jag hjälpa dig.
Alt. Är att du postar en analys på forumet så får du flera infallsvinklar.
Reningsverk = avloppsrening i min värld.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Rening för avloppsvatten.
 
Då lever vi i samma värld!

Lycka till!
 
Om vi skall vara allvarliga en stund så efterfrågar Fröberg erfarenheter av avloppsanläggningar för flera hushåll.

Den första frågan är väl då vad kommunen ställer för krav på reningskvalitet.
Räcker det med traditionell infiltration, eller krävs det något mer avancerat?

En snabbgoogling på det sista alternativet ger t.ex.
http://www.biovac.se/produkter/fd15pe-fd35peforplaceringianlaggningsrum/
Om det är bra eller dåligt, dyrt eller billigt vet jag inte alls.

Men mitt tips är alltså att börja med att höra med kommunens tjänsteman.
Hon/han kommer till slut att i slutändan vara den som skall godkänna anläggningen.
 
Kommunen är ganska hårda. Många har fått nedslag på sina infiltrationsbäddar. Jag tror att ett minirenimgsverk är det vi måste satsa på.

Det är ett "minirenimgsverk" som vi är anslutna till idag, ett Wallax med 32 kubik tank... Ganska stort och dyrt att sköta på fyra hushåll.

Verket funkar klockrent men är 20 år gamalt.
 
Den anläggningen som jag länkade till har en tank på 9 m3, vilket låter lite mer lätthanterligt.
Det har väl hänt lite på 20 år :)

Du får nog helt enkelt leta vidare på nätet.
Det är väl helt enkelt inte så vanligt att vi delar på sådana här anläggningar mellan några få hushåll.


Men, som jag skrev, jag kan ingenting om detta.
Lever lycklig och nöjd med min infiltration som anlades år 2009 :)
 
Kolla möjligheten med en infiltrationsbädd innan du kollar på minireningsverk, jag fixade mitt avlopp för ett år sedan.
Jag hade fyra företag ute och alla rek. Minireningsverk. Det skulle grävas el till pumpar och fosforfällor med kemikalier.
Sen fick jag tag i en lokal grävare.
Han skötte all kontakt med kommunen och idag har jag en trekammar brunn med infiltration. Ska tilläggas att det kostade en tredjedel av vad den billigaste offerten hamnade på.

Mitt tips leta inte försäljare av reningsverk, leta efter en lokal entreprenad som kan hjälpa er med allt.
Dom har ofta koll på dom olika reningssystemen och vet vilka som fungerar hos dig.

Lycka till!
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det är ju Skyddsnivån (normal eller hög) som avgör mycket.
Det andra är markens beskaffenhet. Man kan exempelvis inte ha en infiltration om markens genomsläpplighet inte klarar det.
Det tredje är hur det ser ut på fastigheten. Stor eller liten (en infiltration för fyra hushåll blir bra stor till ytan), berg mm.

Vid hög skyddsnivå på både miljö- och hälsoskydd klarar man det inte med enbart slamavskiljare och infiltration utan behöver även rena fosfor (med kemisk fällning eller fosforfälla).
 
Redigerat:
kulle
Edit :)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vi är tre fastigheter som.delar på en infiltrationsanlähgning. Själva bädden blir inte tre ggr så stor som för en fastighet. En större anläggning fungerar oftast bättre eftersom det blir en konstant tillströmning och bra bakterietillväxt. En större bädd är också mer förlåtande om ett hushåll skulle råka hälla något olämpligt i avloppet (t.ex..klorin eller kaustiksoda dom tar död på bakterierna).

En vanlig.avloppsanläggning är alltid enklast och.billigast och.genererar minst besvär och tillsyn.

Ett reningsverk kräver service och tillförsel av kemikalier vilket kan kosta.många tusenlappar per år. Det krävs framdragen el och reningsverk kan låta en hel vilket man bör ta i beaktande. En del reningsverk grävs ner och andra får man bygga ett skjul runtom. Även om man måste ha en fosforfälla i en "vanlig" infiltrationsanläggning så är det billigare och mindre skötselkrävande än reningsverk.

En del (många?) kommuner kräver att man har ett serviceavtal med reningsverksäljaren. Och kommunerna (åtminstone för 5 år sedan) kräver en efterpoleringsbädd.
 
kolla in www.mrv.nu
där har du nog en del att välja på om det är reningsverk du vill ha.
annars kör på en 3k brunn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.