Igår tog jag bort gammal puts/slamning på källartrappen. Under denna satt ett lager med kallasfalt kvar på delar av ytan. Då jag är begåvad med en Fein inköpt i något paket som K-rauta hade här för något halvår sedan, så kollade jag om det fanns något användbart verktyg för att slipa bort asfalt och jämna till. Voila! En trekants hårdmetallrasp fanns ju, som enligt information funkade på betong. Det funkade utmärkt. Tyvärr har nu raspen satt igen med lite betong/asfalt. Hur gör jag rent den? Jag har provat med stålborste och det biter inget vidare. Funkar en sådan här rengöringsblock som finns som tillbehör från Fein? Det står att den är för rengöring av hårdmetall och diamantverktyg, men har någon erfarenhet om det biter på betong
10_215x110.jpg
 
Är det inte asfalten som får det att kleta fast?
Jag rengör med terpentin när det gäller tjära/asfalt som jag tycker fungerar bäst, men fungerar väl med avfettning, lacknafta, etc. T-röd går också men är inte lika effektivt.
 
Jag tror det är en kombination, en del asfalt (funkar säkert med något lösningsmedel), men det verkar även vara ren betong.
 
Boven är nog ändå asfalten. Testa lacknafta och kör sedan lite i trä eller liknande mjukt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.