Tänkte göra rent luftvärmepumpsaggregatet. Det står att man ska dra ut elen innan men aggregatet har fast elinstallation så frågan är hur gör jag då?
 
tommib
Stänger av på arbetsbrytaren (du har väl en sån monterad :)) alternativt skruvar ur proppen/stänger av dvärgbrytaren.
Innedelen strömförsörjs ofta från utedelen så arbetsbrytaren kan sitta där ute. Det är dock inte alltid så varför du måste vara säker på att strömmen verkligen är av.
 
Hmm hittar ingen brytare någonstans, varken inne eller ute. Bara on/off-knapp på fjärrkontrollen. Vad jag kan se strömförsörjs både inne- och utedelen av samma eldon som sitter inomhus precis nedanför innedelen.
 
tommib
Då har du sannolikt en grupp i elcentralen som är märkt luftvärmepump eller liknande (eller borde ha). Ta ur den proppen eller fäll ner dvärgbrytaren. Verifiera gärna att det är strömlöst, t.ex. med spänningsdetektor. Det är inte att rekommendera att bryta gruppen medan pumpen är på om du har gammaldags propp. Då riskerar du att få en ljusbåge när du drar ur proppen. Med en dvärgbrytare är det inget problem, mer än att det möjligen sliter lite på den.

Lite bilder skulle hjälpa....
 
Egen grupp i elcentralen finnes.
Jag gissar att någon av dvärgbrytarna på bilden som borde vara aktuell men hur vet jag vilken?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska testa imorgon
 
tommib
Omöjligt att säga från bilden (för lågupplöst). Det ska stå i gruppschemat. Det är inte givet att det är en dvärbrytare, det kan lika gärna vara en av de gamla propparna.
 
Säkring 21 - Värmepump vardagsrum borde vara den rätta.
 
thomas33 skrev:
Säkring 21 - Värmepump vardagsrum borde vara den rätta.
Det var det jag tänkte. Men blir förvirrad av diskussionen om dvärgbrytare, får erkänna att jag inte hade hört talas om ordet innan och fick googla det ;)
 
Rengör man både inne- och utedel samtidigt?
 
Åttioettan skrev:
Rengör man både inne- och utedel samtidigt?
För bästa funktion är det nödvändigt att rengöra båda samtidigt vart annat eller tredje år. Insidan rengör man filter en gång i månaden och byter dem vid storrengöringen av inne och utedel.
 
Gjort rent den ikväll med Qeffect, det mesta av dammet och smutsen är borta men det är lite kvar. Hur får man bort det sista?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske med en stark dammsugare och munstycke liknande detta ? :
Tabort.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bästa vore nog att blåsa rent med kompressor.
 
Tack för tips! Får fixa utrustning och testa imorgon!
 
Vidrör INTE aluminiumlamellerna med något! De är tunna och böjer sig om du tex kommer mot med dammsugarmunstycket,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.