Jag har FTX som funkar mycket bra. Rengör filtren 2 ggr/året (rekommenderas 1 ggr/år). Filtren är väldigt dyra så jag tvättar dem dvs jag har ett par st i omlopp. Bor på landet så de blir inte så smutsiga.

När ska man rengöra själva rören som ligger inbyggda i huset? Efter 10 år? Eller mer sällan? Jag förmodar att de bör rengöras någon gång!
 
Efter behov. :) Finns inga direkta regler längre. Ett tips är att plocka bort ett frånluftsdon och lysa in med ficklampa. Hänger det klasar med damm, fett och skit så är en rengörning lämplig. Är det bara lite damm på kanalsidan är det inget att du behöver göra något åt. Se till dock att du plockar ner frånluftsdonen någon gång om året och rengör dem så att de inte sätter igen. Var dock noga med att du inte ändrar mittkonans läge för då ändrar du även luftinjusteringen på anläggningen. Även tilluftsdonen kan behöva plockas ner och rengöras. Likadant där, ändra inte inställningen då det ändrar flödet. Det är nu det är bra att ha ett injusteringsprotokoll där man kan se vilken inställning ett don hade när man justerade in det.
 
Tjoa skrev:
Var dock noga med att du inte ändrar mittkonans läge för då ändrar du även luftinjusteringen på anläggningen. Även tilluftsdonen kan behöva plockas ner och rengöras. Likadant där, ändra inte inställningen då det ändrar flödet. Det är nu det är bra att ha ett injusteringsprotokoll där man kan se vilken inställning ett don hade när man justerade in det.
Vid inflyttningen fick jag besked om att att jag inte behövde tänka på injustering av locken när jag rengör (görs ngn gång om året och de är inte vidare smutsiga) utan justeringen sker från anläggningen (TemoVex 250). Har jag missförstått det hela?
 
Ja, du har missförstått. Du reglerar luften via ventilen separat till varje rum. DVS hur många liter/s du ska ha in.
Viktigt att du inte skruvar på konan/tallriken.
 
yonna skrev:
Vid inflyttningen fick jag besked om att att jag inte behövde tänka på injustering av locken när jag rengör (görs ngn gång om året och de är inte vidare smutsiga) utan justeringen sker från anläggningen (TemoVex 250). Har jag missförstått det hela?
Ja det är nog totalt missförstånd.
Kanske avsåg din sagesman något annat, tex balansen mellan till- och frånhluft där det kan finnas "intelligens" i aggregatet, som balanserar flödena.

Men förhållandet mellan flödena till- och från enskilda rum har aggregatet ingen aning om. De olika ventilerna i alla rum sammanförs ju i en gemensam till- respektive frånluftkanal till aggregatet.
Fördelningen av luftflöden mellan de olika rummen måste du hålla ordning på själv, lämpligen genom att inte ändra på donens inställning.
 
80% av dammet sitter i första kröken efter frånluftsdonet. Borde vara lätt att dammsuga bort eller skjuta in med aggregatet påslaget. Sitter det filter i aggregat på frånluften så fastnar det där. Rör som sagt inga inställningar.

Tilluften är filtrerad och drabbas sällan av luddproblem.
 
:mad: Jag har ju under dessa sex år snurrat rejält på samtliga don så ursprungsinställningen är borta sen många år tillbaka. Borde jag inte ha märkt nåt?
 
yonna skrev:
:mad: Jag har ju under dessa sex år snurrat rejält på samtliga don så ursprungsinställningen är borta sen många år tillbaka. Borde jag inte ha märkt nåt?
Det finns gott om gamla hus med självdragsventilation, där ventilationen är nära noll i en del rum.
Folk överlever ändå. Man vänjer sig.

Men du vet väl hur du märker att ventilationen är för dålig?
Man reagerar nog inte om den är "bättre än nödvändig" i alla rum.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.