Snälla grannar ska göra om i sin trädgård så jag fick ta vad jag ville av deras vita stenkross. Det har legat ett par år så är lite smutsiga och en del grön algtillväxt på dom. Tror det är marmor eller granitkross.

Några förslag på hur jag skulle kunna effektivt rengöra dom, är väl ca 1m3. Jag funderar på om det är nu jag ska skaffa en högtryckstvätt och bara kötta ner i högen eller vad kan det finnas för alternativ?
 
Claes Sörmland
Klorin om det är alger och påväxt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klorin om det är alger och påväxt.
Ja, frun snackade också om det. Tänker att det kanske blir en hel del klorin men kanske kan köpas på dunk. Hur länge behöver det behandlas? Eller är det direkt död vid ordentlig kontakt så sen bara spola av
 
Claes Sörmland
Om du ska ha marmorkrossen på marken är det väl enklast att sprida den otvättad och sen spruta på 20% Klorin med en pumpspruta. En liter Klorin räcker garanterat med råge för 1 kvm. Utvärdera dagen efter och spruta en gång till om det blekningen inte är komplett.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du ska ha marmorkrossen på marken är det väl enklast att sprida den otvättad och sen spruta på 20% Klorin med en pumpspruta. En liter Klorin räcker garanterat med råge för 1 kvm. Utvärdera dagen efter och spruta en gång till om det blekningen inte är komplett.
tack för tipset, ska testa på en mindre mängd och se vad det ger
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O olofh skrev:
tack för tipset, ska testa på en mindre mängd och se vad det ger
Hur gick det?
 
Prova att köra gruset i en betongblandare med lite vatten.
Protte
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sissabissa Sissabissa skrev:
Hur gick det?
Sa aldrig När jag skulle testa 😂 det ligger de i en hög på uppfarten. Men bra påminnelse, kanske får ta tag i det i sommar…
Nä men har använt delmängder och det mesta lossnar när man hanterar det men skyffel o skottkärra. Var rätt mkt jord o bös i det som kanske har regnats ner genom högen
 
O olofh skrev:
Sa aldrig När jag skulle testa 😂 det ligger de i en hög på uppfarten. Men bra påminnelse, kanske får ta tag i det i sommar…
Nä men har använt delmängder och det mesta lossnar när man hanterar det men skyffel o skottkärra. Var rätt mkt jord o bös i det som kanske har regnats ner genom högen
😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.