Hej! Tänkte höra hur man kan göra för att rengöra vedpanna från tjärliknade beläggningar. Jag har hört att man kan lägga potatisskal på glödbädden och att ångorna från skalet löser upp beläggningar på något sätt. Det låter konstigt men jag ska höra med er om ni har hört något liknande. Jag skulle aldrig göra något sånt utan att få det bekräftat att det går. Andra tips också. Tack på förhand. :)
 
kulle
Har du en gammal Zinkbalja eller spann som du kan kassera så klipp den i bitar ca 5*5 cm och släng 4-5 st på glödbädden. Upprepa några gånger så ska du se att tjäran lossnar lätt.
 
Detta med potatisskal som ska lösa tjära har jag läst om på utländska sidor. Bla Orlan har det i sin instruktionsbok. Inget jag provat själv men skadar knappast att prova.
 
Men tjäran försvinner väl om du eldar en riktig brasa med torr ved. Har inte haft behov att rengöra pannan trots att den är 15 år gammal.
 
Sotarverktyg.se har ett pulver som är mycket effektivt, glöm zinkbalja och sånt, endast ett tunt lager zink på, synd att förstöra baljor för det. Du kan även köpa pulvret av din sotare, men då lite dyrare.

Lite tjära i vedmagasinet är normalt, men ej tjära i övriga pannan eller skorsten, då behöver man justera förbränningen! Sotaren brukar hojta till när det är dags att göra nåt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.