D
Hej,

Jag är nyligen inflyttad och bör enligt besiktningsprotokoll byta ut några trasiga pannor. När jag ändå är där uppe skulle jag vilja försöka rengöra taket som lades om för några år sedan men taktegel återanvändes.

Jag har läst en massa trådar om detta men inte blivit helt klok av det. Se bild hur det ser ut idag. Speciellt ena sidan är väldigt missfärgat, jag är osäker på om det är mossa?

Hur tvättar jag av detta? Högtryckstvätt uppifrån och sedan Grönfri? Eller finns det något bra rengöringsmedel?

/Förvirrad

Tre bilder av hus med röda tegeltak i olika skick, en delvis missfärgade och med synlig mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Så brant tak som du har lär det inte vara mossa. Absolut inte högtryckstvätt. Lägg bara på Grön Fri och låt regnet spola bort resterna.
 
D
Åsa Lund skrev:
Så brant tak som du har lär det inte vara mossa. Absolut inte högtryckstvätt. Lägg bara på Grön Fri och låt regnet spola bort resterna.
Okej tack. Jag får börja med att testa det. Då blir det till att köpa en lågtrycksspruta av något slag antar jag.
 
Åsa Lund
Vi har en lans som kopplas till högtryckstvätt där man kan dosera in medel när man sprutar på
Når upp till nocken på vårt 1 1/2-plans hus
 
D
Åsa Lund
Just en sån vi har 🖒
Når precis upp till nocken på vårt Hjältevadshus Björken
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.