Davidbagare
Hej,

Försöker hitta instruktioner hur jag ska rengöra min halvmask från Sundström efter att den blivit dammig och jäklig. Hittar bara information kring covid-rengöring… Men är det bara att ta bort filter och sen spola under vatten en stund? Eller hur gör man bäst? Masken är ju av silikon med. Är det nåt speciellt man ska tänka på?
Mvh
 
wildeside
Skölj den i en bynke med mild tvållösning och spola av den med rent vatten(helst ljumet), klart
 
Davidbagare
wildeside wildeside skrev:
Skölj den i en bynke med mild tvållösning och spola av den med rent vatten(helst ljumet), klart
Perfekt. Tack!
 
Rickard.
Jag handdiskar min i yes. Jag har för mig att jag läst att de är det som rekomenderas av sundströms men är osäker, vet att det står i papperna någonstans men ids inte leta.
 
Handdiskar i yes jag med, plockar bort filter och utblåsen
 
 
Rickard.
Stefan N Stefan N skrev:
[media]
Det där är ju för användning inom vården och det är oanvändbara tips för den som använder masken för annat. Lätt nedsmutsning räcker det att skölja annars lite tvål eller diskmedel.
 
  • Instruktionsbild som visar delar av en halvmask med filter och instruktioner för rengöring vid lätt nedsmutsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Så här gör jag: Jag börjar med att ta loss bandstället. Sköljer det och hänger på tork. Torkar av filtret på utsidan om det ska återanvändas, innan det tas loss. Skydda den rena sidan av filtret från damm och smuts. Torka bort ev kondens med rent papper på den rena sidan. Lossa locken från utandningsventilerna. Ta försiktigt bort de tre ventilmembranen, in- och utandningsventilerna. Spola av utsidan av masken först. Jag använder flytande tvål och ljummet vatten för att tvätta utsida och insida. Skölj av utandningsventillocken. Och slutligen tvätta ventilmembranen. Lägg delarna på tork över natten och montera sedan ihop i omvänd ordning. Byt förfilter om det är mycket nedsmutsat. Ovanstående procedur ungefär gäller för Sundström helmask. Det hela tar några minuter och masken är fräsch till nästa användning.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hej,

? Masken är ju av silikon med. Är det nåt speciellt man ska tänka på?
Mvh
I Drägers instruktion står att silikon mättas av tvål. Jag har inte märkt något med mina masker av att använda tvål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.