Hej,

jag har i mitt nya fritidshus tagit bort en gammal pump och hydrofor och satt dit en pumpautomat.
Detta sitter i källaren och det det sticker upp 15 cm 32mm PEM slang ur betonggolvet.
Bottenventilen i brunnen är totalt slut och det är bara en stor geggig klump.
Den ska såklart bytas.
Men, nu när jag skulle montera pumpen såg jag att det är en rostig beläggning på insidan av sugledningen.
När jag slet ut gamla toalettstolen så var där rejält brunt vatten och gegg på botten av spolcisternen.
Så jag känner att jag behöver rengöra slangen invändigt men har ingen aning om hur.

Jag har testat att pumpa upp vatten ur brunnen med dränkpump och det är helt klart och luktfritt. Alltså inte genom sugledningen då.

Finns det något lämpligt verktyg att köpa/hyra för att rengöra rör och slang invändigt?
I mitt fall 32mm PEM slang.
 
  • PEM-slang som sticker upp ur betonggolv med rostiga avlagringar, intill pumpautomatsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lång är sugslang och ev. 90 gradersböjar?
Finns sedan spolslang till högtryckstvätt.
 
Jag vill påstå att det är onödigt arbete. det kommer snart se likadant ut igen. Vill du undvika beläggningar på ledningar och porslin inomhus så behöver du montera vattenfilter.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur lång är sugslang och ev. 90 gradersböjar?
Finns sedan spolslang till högtryckstvätt.
Ingen aning om antal börjar då allt är i marken.

Men det är bara runt sju meter mellan brunn och pump.
Spolslang, Jula typ?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag vill påstå att det är onödigt arbete. det kommer snart se likadant ut igen. Vill du undvika beläggningar på ledningar och porslin inomhus så behöver du montera vattenfilter.
Varför kommer det se likadant ut igen om vattnet i brunnen är klart och fint och jag sätter på ny bottenventil?
 
E Erik112233 skrev:
Men det är bara runt sju meter mellan brunn och pump.
Spolslang, Jula typ?
Man väljer slang som passar till den högtryckstvätt man har.
Går ju att spola från båda håll, men sedan om det gör någon nytta, nja....
Även klart vatten kan påverka beroende av vad det innehåller för ämnen.
 
A AndersS skrev:
Hur lång är sugslang och ev. 90 gradersböjar?
Finns sedan spolslang till högtryckstvätt.
Högtryckstvätt är ju ett problem då jag inte har vatten...
Skulle isåfall behöva köra dränkpumpen och koppla till högtryckstvätt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag vill påstå att det är onödigt arbete. det kommer snart se likadant ut igen. Vill du undvika beläggningar på ledningar och porslin inomhus så behöver du montera vattenfilter.
Länka gärna till vilken typ av filter du menar.
 
Det blir alltid beläggning i ledningarna, utfällning av järn mm även om vattnet ser klart ut - särskilt med egen brunn men även i kommunala ledningsnätet med ett renat vatten blir det beläggning med tiden men det är inget farligt på något sätt.

Din varmvattenberedare skulle jag tippa har en sjysst gegga i botten till exempel, även det helt normalt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Erik112233 skrev:
Länka gärna till vilken typ av filter du menar.
Vattenfilter kan bli hur stort som helst. De enklaste ser ut så här (https://www.hornbach.se/shop/Partikelfilterhallare-133-R25/5190067/artikel-detaljer.html) och så sätter man i en filterpatron beroende på vad man behöver filtrera ut. Använder du vattnet som dricksvatten kan det vara idé att skicka vattnet på analys först för att se vad det innehåller och se hur stort behovet är av filtrering.
 
E Erik112233 skrev:
Varför kommer det se likadant ut igen om vattnet i brunnen är klart och fint och jag sätter på ny bottenventil?
Oavsett hur rent vattnet ser ut så innehåller vatten mer än molekylerna H2O, bland annat salter, järn och mangan. Det bildas beläggningar i alla ledningar och i de allra flesta fall är det dumt att spola bort dem då man kan få problem med missfärgat vatten och bakterier. Har man en stabil biohud på insidan av ledningarna gör man bäst i att låta den vara kvar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vattenfilter kan bli hur stort som helst. De enklaste ser ut så här ([länk]) och så sätter man i en filterpatron beroende på vad man behöver filtrera ut. Använder du vattnet som dricksvatten kan det vara idé att skicka vattnet på analys först för att se vad det innehåller och se hur stort behovet är av filtrering.
Ok.

Jag ska dricka vattnet om det visar sig tjänligt och ska ta vattenprov efter vattnet är igång.

Ett sådant här filter skulle alltså både förbättra kvaliteten och minska missfärgningar på porslin.

Jag kan byta filter efter analys men vill inte ha brunt vatten på det nya porslinet.
Eller är det överdrivet att sätta filter innan jag ens har fått igång vattnet?

Filtret ska tydligen sitta på trycksidan.
Ska det monteras enligt skiss?

Blir det inte stående vatten som blir dåligt i filtret, eller blir det strömningar som omsätter vattnet i filterhållaren?

Påverkar det trycket nämnvärt?
 
  • Handritad skiss av vattenledning med installerat filter och anslutna apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har det monterat på så sätt i vårt fritidshus. Vi har en grävd brunn med dålig kapacitet så torra somrar kopplar vi in sjövatten istället. När det är sjövatten har vi ett kombinerat bomulls/kolfilter, när det är brunnsvatten använder vi kolfilter. Men vi har ju inga problem med rostfläckar. Jag såg att Jula har ett filter för järnhaltigt vatten.
Dock använder inte vi vattnet som dricksvatten, men till allt annat (dusch, disk, etc).

Så länge filtret inte är igensatt så påverkar det inte trycket.
 
Börja med vattenanalys, sedan tar man filterdelen utifrån vad den ger för värden.
Fel filter och felaktig skötsel kan ge andra problem.
 
N NoOne2k skrev:
Oavsett hur rent vattnet ser ut så innehåller vatten mer än molekylerna H2O, bland annat salter, järn och mangan. Det bildas beläggningar i alla ledningar och i de allra flesta fall är det dumt att spola bort dem då man kan få problem med missfärgat vatten och bakterier. Har man en stabil biohud på insidan av ledningarna gör man bäst i att låta den vara kvar.
Kan man kalla detta en stabil biohud....

Kapade röret en bit efter gamla hydrofortanken där jag tänkte koppla in mig med min nya pumpautomat.
Ser inte så bra ut.

Som tur är kan jag lösa det på ett annat sätt en liten bit bort och där ser det relativt fint ut.
 
  • Kapad rörsektion med korrosion och avlagringar inuti hållet, hållen av en hand med skyddshandske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.