Har i andra trådar läst om problem med rengöring av rostfria vitvaror. Jag upplever inte detta som ett stort problem. Det som däremot irriterar mig lite är att min stenskiva (nero impala) är svår att få helt ren. Jag har den bredvid spishällen och det är mycket svårt att få bort de sista fettresterna. Det liksom smetar ut sig till en tunn tunn hinna som syns ganska tydligt när spotten från väggskåpet lyser på. Har någon samma problem? Hur rengör ni era stenskivor?

/Maxen
 
Med vanlig såpa. Använd aldrig några andra medel om du inte vill förstöra skivan.

Ayax och såna medel bara "äter upp" ytan i stenskivan.
 
Vi fick med en granitolja som skall smörjas på med jämna mellanrum, har fått för mig att denna olja skall "mätta" stenen, så att den ej suger till/i sig fett, smuts och annat skit.
 

Hej!

Är det en polerad eller en mattslipad skiva?

En polerad skiva är lätt att hålla ren, medans en mattslipad är bekymmersam!

Det bästa du kan göra är att köpa ett rengöringsmedel som är avsett för sten. Det finns flera olika alternativ på marknaden.

Eftersom vi pratar om ytfläckar i det här fallet, hjälper ingen impregnering i världen. Stenolja och liknande impregneringsprodukter är till för att täppa till småporer i stenen så att inga vätskor kan tränga in i den och färga den inuti. Ingen impregnering skall lämnas kvar på ytan efter behandling.

Dessutom är din Impala / Nero Africa en mycket tät och bra sten, så det är frågan om du över huvud taget behöver impregnera den.

Undvik att använda diskmedel och liknande produkter, för de lämnar en tunn hinna kvar på stenen. Med tiden byggs det upp ett lager av diskmedelsrester och stenen ser matt och flammig ut.

MvH
Thorsten
 
Tack för tipsen!
Stenen är polerad. Hittills har jag kört med (haft stenen 4 veckor) disktrasa med ljummet till varmt vatten. Ska prova med såpa och köpa ngt. rengöringsmedel för sten (undrar varför min stenleveratör inte sa ngt...)

/maxen
 
Vi fick med ett rengöringskit till vår stenskiva när vi köpte den. Och tydliga instruktioner om att inte använda diskmedel på stenskivan.
Går nog att köpa kittet separat. Leverantör: Tulikivi

 
oj.. Verkar som om att jag har lite dålig koll på det här. :-[
Vilka typer av stenskivor skall man inte ha diskmedel på? Vi har granit skivor som alla bänkskivor + köksbordet. Jag torkar av dem med fuktig (vatten + diskmedel) disktrasa.
Något som jag skall undvika?
/M
 
Thor-Sten skrev:
Hej!

Är det en polerad eller en mattslipad skiva?

En polerad skiva är lätt att hålla ren, medans en mattslipad är bekymmersam!

Det bästa du kan göra är att köpa ett rengöringsmedel som är avsett för sten. Det finns flera olika alternativ på marknaden.

Eftersom vi pratar om ytfläckar i det här fallet, hjälper ingen impregnering i världen. Stenolja och liknande impregneringsprodukter är till för att täppa till småporer i stenen så att inga vätskor kan tränga in i den och färga den inuti. Ingen impregnering skall lämnas kvar på ytan efter behandling.

Dessutom är din Impala / Nero Africa en mycket tät och bra sten, så det är frågan om du över huvud taget behöver impregnera den.

Undvik att använda diskmedel och liknande produkter, för de lämnar en tunn hinna kvar på stenen. Med tiden byggs det upp ett lager av diskmedelsrester och stenen ser matt och flammig ut.

MvH
Thorsten
Hur behandlar man Blue Perl Light ?

Tacksam för råd
 
Här kommer frågorna som kulsprutekulor minsann... :D


Diskmedel:

Gör ett litet experiment. Häll ut lite diskmedel i handen, gnugga in det och ta sen en fuktig trasa och ta bort det med....... Du ger säkert upp efter ett tag och sköljer med mycket vatten och gnuggar ordentligt för att bli av med diskmedelsresterna från händerna.

Eller...... Diska en tallrik med vatten + diskmedel. Tror du att det blir bra om du torkar av tallriken med en fuktig trasa, eller kommer du att skölja av den i rikligt med vatten?

Det är likadant med stenskivorna. Så om du tar in trädgårdsslang och en rotborste så blir du nog av med diskmedelsresterna efter ett tag.

I annat fall undviker du diskmedel på stenskivan och använder ett rengöringsmedel avsett för sten emellanåt. Annars är det en fuktig trasa (vatten) som gäller för "normalrengöring"!


Blue Pearl Light:

Den ljusa Labradoren är porösare än den mörka, men se till att den är impregnerad så blir det inga problem. Du kan kolla om det är dags att impregnera genom att hälla lite vatten på stenen, vänta i 10-15 minuter och torka sedan bort vattnet. Syns det en mörkare skuggning där vattnet var? Då är det dags. Ingen skuggning = inga problem.
Rengör med vatten och ibland med rengöringsmedel för granitbänkskivor.

MvH
Thorsten
 
Tack så mycket för rådet ;D
 
Jag kör med vatten och en wettex-trasa. För att få bort hinnan så tar jag fönsterputs och papper. Funkar för mig, men om det funkar för stenen i längden vet jag inte. Vad tror du Thor-Sten?

/Johan
 

Jag vet inte helt säkert, men fönsterputs torde inte lämna några rester efter sig. Då borde det ju bli svårt att se ut genom fönstren efter ett tag, eller hur?

Vatten och wettex = helt rätt!

MvH
Thorsten
 
Vi fick ett tips som var kanon!

Ta ättikssprit (jag duttar bara i en del i en bunke med varmt vatten) och så några droppar diskmedel. Tar sen en wettexduk och torkar av. Blir helt rent direkt.

Kör det även på fönster och granitskivor!!!

Testa.
 

Hej OLHA!

Jag skulle aldrig använda ättikssprit eller något annat surt rengöringsmedel för någon form av sten!

Vissa granitsorter klarar nog utspädd ättikssprit, många gör det inte.

Det är alltid riskabelt med syror på sten, då syror fräter på sten. Detta syns oftast som etsningar, dvs matta fläckar där stenen frätts bort.

Basiska rengöringsmedel är de rätta och ofarliga!

MvH
Thorsten
 
Japp, jag vet!! Därför var jag inte lite misstänksam... Detta gäller ju speciellt för marmor.

Men när det gäller granit fungerar det. Trust me! ;-)

Våra skivor är helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.