Ska installera en avfuktare och ska före rengöra grunden då det finns en del påväxt i form av vitt "damm"

vad ska man rengöra med? Dentar Combiclean verkar vara en hyffsad produkt till bra pris.

Sedan vad ska man täta ventiler med? Skära ut bitar av frigolit, kanske med lite plast bakom?
 
Figolit i ventilerna med Fogskum runt om bör väll göra susen. Lite plast är nog heller inte fel.

något bra medel att sanera med vet jag inte då jag saknar den erfarenheten (som tur är).
 
Ok, frigolit är ungefär det jag tänkt mig.

Ang rengöringsmedel, det finns ingen mögel i den grad att det är djupare angrepp utan det som finns är den som är mer regel än undantag dvs. liknande ytligt vitt "damm" vet ej om det bara är att tvätta bort det (med ex Dentar combiclean) eller om man ska använda något som tvättar samt förebygger som ex. Borex, boracol etc. Desssa vätskor är väsentligt dyrare och vet ej om det är nödvändigt eller bara onödigt.

Tips på vettigt rengöringsmedel är tacksamt, borde väl finnas fler som rengjort krypgrunder?!
 
Klorin borde ju döda det mesta som är ytligt..
 
Frågan är; eftersom man vill kontrollera fukten i grunden så skall man täta alla ventiler utom den där fuktslangen från avfuktaren skall gå ut ur grunden.

Då är det ju mycket viktigt kan jag tänka mig att man få en fukttät igentäppning av ventilerna annars är det ju fukt som passerar in/ut därigenom ändå - men är verkligen frigolit och fogskum fukttätt...?

Vänligen

TMC
 
Nån som har tätat sina ventiler i krypgrunden och kan tipsa om hur ni gjorde? Först byggplast, sedan fogskum och trycka dit frigolit, eller?
 
Har mina igenmurade från när det byggdes men rent spontant så borde det ju funka att såga leca klossar och fylla med sedan täta med antingen murbruk eller fogskum i springorna mellan mur och leca.
 
Frigolit 5 cm tjock. Sågade till lagoma bitar på plats och tryckte dit, och tätade med fogskum. Man ser om det blir ljustätt eller inte, och blir det ljustätt tror jag det är tillräckligt bra.
 
svartöra skrev:
Frigolit 5 cm tjock. Sågade till lagoma bitar på plats och tryckte dit, och tätade med fogskum. Man ser om det blir ljustätt eller inte, och blir det ljustätt tror jag det är tillräckligt bra.
Funkar säkert lika bra tätningsmässigt men misstänker att det inte håller mot möss som vill ta sig in. De små rackarna tuggar sig igenom det mesta och tar de sig igenom så är tätningen dålig.
 
Ja, lecablock håller förstås bra även om mössen blir seriösa :D

Jag kröp runt nere i krypgrunden och tryckte dit cellplasten, så utanför sitter gallret kvar. Tror inte mössen tacklar det heller, däremot kanske de vill bryta sig ut men jag tror problemet är litet.
 
Jag använde mig att cellplast och fogskum, fungerade hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.