Hej! På ett gammalt hus från sekelskiftet funderar jag på att tvätta och sen eventuellt ”spraymåla” de gamla tegelpannorna. Har hört om firmor som gör detta som ett bra alternativ istället för att slänga och byta ut. Har någon erfarenhet, kunskap eller tips om detta? För ca 20 år sedan togs tegelpannorna ned, taket renoverades (ny läkt och papp) och sen lades de gamla tegelpannorna tillbaka.
 
Totte_S
Om det är gamla tegelpannor så ska du inte måla dem. Betongpannor kan man säkert måla, men tegel gör man bara rent försiktigt och återanvänder de som är hela. På sekelskifteshus ska man ha lertegel som inte målas. Målade betongpannor ser ut som en skönhetsopererad hollywoodfru.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Om det är gamla tegelpannor så ska du inte måla dem. Betongpannor kan man säkert måla, men tegel gör man bara rent försiktigt och återanvänder de som är hela. På sekelskifteshus ska man ha lertegel som inte målas. Målade betongpannor ser ut som en skönhetsopererad hollywoodfru.
Hehe. Några förslag på hur de kan göras rent på ett bra sätt för att få hög effekt men som samtidigt inte skadar?
 
Totte_S
Har du bild på dina pannor så får du säkert många bra förslag. Det beror ju lite på om du ska ta bort och lägga tillbaka eller åtgärda på plats. Jag personligen har bara använt torr borste. Algtvätt som läggs på och spolas av utan högtryck skulle jag också våga mig på. Biltemas ska funka fint enligt en del. En del menar att högtryckstvätt är dumt om man går på för hårt. Gissar att man luckrar upp ytan i onödan.
Gamla tegelpannor kan hålla i 100-tals år.
 
Tack för ditt inlägg! Trodde redan bilderna var med, här kommer de istället
 
  • Tegeltak, skadat tak med synliga takbjälkar, klar blå himmel, vägganslutning med regnvattensrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soligt väder, tak med rödbruna takpannor, elledningar, trädgrenar, del av byggnad synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nevenagaco skrev:
Tack för ditt inlägg! Trodde redan bilderna var med, här kommer de istället
Jag skulle spraya på trallrent på taket eller del av taket en majdag då det inte väntas frost eller regn, det är ett enkelt och billigt sätt att få bort alger och beläggningar, att ta ner pannorna för
rengöring mer en en gång per mansålder är rätt onödigt om man har riktigt lertegel, måla tycker jag du ska låta bli, då förstör du ju pannorna.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Trevligt tak! Som sagts - gör det lätt och prisvärt för dig genom att spruta på mån algrengöring och låt den sitta ett tag.
(Pannorna tar man ju ner när det är dags att byta underlagspapp.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.