Hej

Hur rengör man bäst ett mexiteglehus?

Jag har högtryckstvätt om det behövs, kan man köra med Kärchers Sten och Fasad 3-1 tvätt ?

Hur går man tillväga? Bara att spruta på och sen spola av med högtrycken?

Eller finns andra bättre metoder?

Har googlat men tycker det är svårt att hitta nått vettigt.
 
S
Allt beroende på hur rent du vill ha och hur ofta du vill hålla efter. Det är ju bara att du börjar testa med vatten. Räcker inte det, får du öka på till att skrubba eller tillsätta rengöringsmedel.

Är ju inte något som är särskilt knepigt med just en mexitegel dessutom.
 
R
T TobiasK233 skrev:
Hej

Hur rengör man bäst ett mexiteglehus?

Jag har högtryckstvätt om det behövs, kan man köra med Kärchers Sten och Fasad 3-1 tvätt ?

Hur går man tillväga? Bara att spruta på och sen spola av med högtrycken?

Eller finns andra bättre metoder?

Har googlat men tycker det är svårt att hitta nått vettigt.
Vad är det för typ av smuts? Alger eller mögel?
 
R Rejäl skrev:
Vad är det för typ av smuts? Alger eller mögel?
Inga synliga alger eller mögel, det är mest vanlig smuts från luften dvs en vanlig rengörning.
På vissa ställen har jag sett färgstänk från målning av takfot och fönsterluckor, vet ej om man kan ta bort det mekaniskt förstår att det är lite svårare än vanlig "vädersmuts"

Jag vill få huset fint utan ommålning men skulle det inte gå får jag måla om det.
 
R
T TobiasK233 skrev:
Inga synliga alger eller mögel, det är mest vanlig smuts från luften dvs en vanlig rengörning.
På vissa ställen har jag sett färgstänk från målning av takfot och fönsterluckor, vet ej om man kan ta bort det mekaniskt förstår att det är lite svårare än vanlig "vädersmuts"

Jag vill få huset fint utan ommålning men skulle det inte gå får jag måla om det.
Ok jag skulle kört med algtvätt ändå och högtryck på teglet, absolut inte måla teglet gör du det så var beredd på större problem framöver..
 
R Rejäl skrev:
Ok jag skulle kört med algtvätt ändå och högtryck på teglet, absolut inte måla teglet gör du det så var beredd på större problem framöver..
Skall testa rengöring i steg ett , kärcher har ett fasad och sten tvätt 3i1 som kanske är bra.

Vad kan man få för större problem om man målar det? Man ser ju jättemånga målade tegelhus.
 
Piassavakvast
Bara sopa bort ”smuts” och damm.
Ev färgstänk skrapar du försiktigt med kniv.

Mexitegel är väldigt enkelt att underhålla 👍
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
R
T TobiasK233 skrev:
Skall testa rengöring i steg ett , kärcher har ett fasad och sten tvätt 3i1 som kanske är bra.

Vad kan man få för större problem om man målar det? Man ser ju jättemånga målade tegelhus.
En tegelfasad klarar av att hantera vatten och fukt så länge man inte försluter det med tex. en tät färg.
Teglet behöver andas försluter du det med en tät färg så kan inte vattnet/fukten vandra ut och då får du frostsprängningar beroende på hur mycket vatten och fukt som kommer eller som finns i tegelfasaden.
Skulle aldrig måla tegel utvändigt..
 
Redigerat:
  • Gilla
peter chroscielewski och 1 till
  • Laddar…
N
Ska du måla, så måla med kalkfärg.
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Tack för alla goda råd.

Att skrapa bort färg med kniv fungerade så pass bra att jag skall skrapa och tvätta fasaden och få den så fin det går, skulle vara skönt att få den så fin och ha kvar sin förhållandevis underhållsfria fasad.
 
  • Gilla
A bygg
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Piassavakvast
Bara sopa bort ”smuts” och damm.
Ev färgstänk skrapar du försiktigt med kniv.

Mexitegel är väldigt enkelt att underhålla 👍
Fungerade förvånansvärt bra att skrapa bort färg med kniv, det trodde jag aldrig. Toppen.
 
  • Gilla
A bygg
  • Laddar…
Efter rengöring så kan det sedan vara bra att behandla mexiteglet med ett impregneringsmedel (typ utgångna Seltocone). Dvs ett medel som andas och låter eventuell fukt i teglet försvinna, absolut inget tätt medel. Något medel innehållande vattenglas borde fungera men även ersättningsmedel till det numera utgångna Seltocone bör fungera.

Min far behandlade deras vita mexitegelfasad för 20-30 år sedan med Seltocone som var ett impregneringsmedel för betong. Innan behandling så blev fasaden väldigt mörk och indränkt med vatten under höststormarna och när det sedan blev kallt så blev det lite frostsprängningar på de värst utsatta ställena. Efter behandling så var fasaden fortfarande vit och fin även efter de värsta regnvädren med slagregn mot fasaden, även smuts fick svårare att fäste. Fortfarande i dag är fasaden inte lika känslig för regn som den var i början även om det nog är dags för en ny behandling.
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
R roli skrev:
Efter rengöring så kan det sedan vara bra att behandla mexiteglet med ett impregneringsmedel (typ utgångna Seltocone). Dvs ett medel som andas och låter eventuell fukt i teglet försvinna, absolut inget tätt medel. Något medel innehållande vattenglas borde fungera men även ersättningsmedel till det numera utgångna Seltocone bör fungera.

Min far behandlade deras vita mexitegelfasad för 20-30 år sedan med Seltocone som var ett impregneringsmedel för betong. Innan behandling så blev fasaden väldigt mörk och indränkt med vatten under höststormarna och när det sedan blev kallt så blev det lite frostsprängningar på de värst utsatta ställena. Efter behandling så var fasaden fortfarande vit och fin även efter de värsta regnvädren med slagregn mot fasaden, även smuts fick svårare att fäste. Fortfarande i dag är fasaden inte lika känslig för regn som den var i början även om det nog är dags för en ny behandling.
Tack låter intressant, skall kollas upp när jag kommer så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.