Autosol?
Men först får man väl skrapa bort målarfärgen.
 
Okej. Så typ en metallborste för att få bort färgen? Jag tänkte mig aceton eller nåt sånt. Autosol var jag inte bekant med. Är det en pasta? Att få bort färgen på ett bra sätt var väl egentligen det mest undrade över.
 
G
Är de rostiga är kanske att köpa nya en väg att gå. De kostar inte många tior.
 
Haha. Ja det har du nog rätt i. Har gett mig lite fan på att lära mig fixa grejer istället för att köpa nytt vilket också är praktiskt eftersom det är dåligt med pengar. Jag ska tänka på det! Bra idé faktiskt. Vi får se hur dragkampen mellan tid och pengar faller ut där.
 
Färgborttagningsmedel. För typ 30 år sedan så försökte jag få bort färgen på ett fabriks-lackat flaskställ i aluminium. Var jättejobbigt tills jag köpte Bums och penslade på. Färgen bara ramlade av. Tyvärr så finns nog inga så effektiva medel att köpa längre för privatpersoner som det verkar? Men kanske tillräckligt effektiva för detta ändamål?
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
P
F Fäladen skrev:
Hej! Mina fönsterhaspar ser ut så här. Färg och korrosion. Hur rengör jag dem på ett bra sätt. Det är ganska många och alla är i sammma skick.
International har ett medel som heter 'Interstrip', det är ruskigt effektivt, sätt på, vänta en halvtimme, skölj med vatten och borsta bort klegget.
Interstrip brukar finnas hos firmor som säljer båtfärg.
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…

Bästa svaret

Börja med att lägga dem i såpa och vatten ett dygn, det funkar ofta väldigt bra.
 
  • Gilla
  • Älska
Fäladen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det äldre färg, linjoljefärg eller alkydoljefärg så fungerar lut. Antingen kaustiksoda eller kalilut. Men det sabbar ju förnicklingen fullständigt också.
 
  • Gilla
Fäladen och 1 till
  • Laddar…
När det gäller metall så kan värme vara en effektiv färgborttagare med...
Antingen bara värma eller helt förkolna färgen
 
  • Gilla
Fäladen och 2 till
  • Laddar…
Tack för en massa bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.