Har precis rivit ut golv & väggbeklädnad i 2 rum i min "oinredda" källare.
Och det var ganska så fuktigt & allmänt ofräscht på dom putsade väggarna som dolde sej bakom spånskive och gips beklädnaden.

Nu undrar jag hur jag rengör & fräschar till källarväggarna? Finns det nåt bra rengöringsmedel för putsade väggar? Mögeltvätt eller nåt liknande, gärna nåt som även tar bort dålig lukt.

Meningen är att väggarna ska putsas om när väggarna är rengjorda och när dom har fått "torka" lite.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Om du ska slå på nu puts så måste du nog göra något åt den gamla ytan, typ slipa eller knacka ner den gamla putsen helt, annars fäster nog inte den nya så bra.

Om du bara vill tvätta så går det väl bra med mögeltvätt eller boracol eller klorin, men tänk på att man ska skölja med vatten.
 
ylven skrev:
Om du ska slå på nu puts så måste du nog göra något åt den gamla ytan, typ slipa eller knacka ner den gamla putsen helt, annars fäster nog inte den nya så bra.

Om du bara vill tvätta så går det väl bra med mögeltvätt eller boracol eller klorin, men tänk på att man ska skölja med vatten.
Jo, givetvis ska jag knacka loss all lös puts innan vi lägger på ny puts igen, glömde skriva det.

Skölja med vatten?
Vilka mängder pratar vi om då?
 
Alltså, du ska knacka ner det lösa, men ska du knacka ner det som inte är löst? Om du ska ha kvar den gamla putsen och den är omålad så skulle jag tro att det inte är några mögelproblem på den. Om den är målad så skulle jag satsa på att få bort färgen och därmed ev mögelproblem. Båda dessa fall hanterar mögelproblemet utan att behandla med kemiska medel.

Om du inte vill ta bort färgen (om det nu finns någon) och det förefaller vara mögel på den så skulle jag köpa "Mögelfri" eller "Boracol" lite beroende på omfattningen av möglandet, samt skaffa en våtdammsugare (hyra-köpa-låna) och blaska av ganska ordentligt enligt beskrivningen på mögelmedlet.
 
N Nyman-81 skrev:
Har precis rivit ut golv & väggbeklädnad i 2 rum i min "oinredda" källare.
Och det var ganska så fuktigt & allmänt ofräscht på dom putsade väggarna som dolde sej bakom spånskive och gips beklädnaden.

Nu undrar jag hur jag rengör & fräschar till källarväggarna? Finns det nåt bra rengöringsmedel för putsade väggar? Mögeltvätt eller nåt liknande, gärna nåt som även tar bort dålig lukt.

Meningen är att väggarna ska putsas om när väggarna är rengjorda och när dom har fått "torka" lite.

10 år sedan du skrev detta, hur blev det? Vad gjorde du och hur är resultatet idag? Är mitt upp i samma renovering just nu så vore tacksam för goda råd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.