I
Hej,

Vi har en Mitsubishi skr/src35 från 2017 :

mitsubishi-heavy.webp
Den används främst till att kyla huset på sommaren, övrig tid står den stilla. Vi brukar dammsuga av filter och liknande innan uppstart men den börjar så gott som alltid lukta sur efter några veckor.

Vi tar då spraykanna med vatten och lite yes. Sen går vi igenom samtliga synliga lameller framifrån rikligt med vatten(flera kannor). Vi fyller också en del vatten i "avloppet" samtidigt som vi suger ut vattnet med vattendammsugare på utsidan av huset(genom kodens röret). Historiskt har det hänt att det blivit stopp i detta rör så numera rengör vi detta 1 gång per sommar.

Detta jobb är nyligen gjort men den luktar fortfarande sur? Tittar man upp genom lyftvingarna så kan man se att det sitter en del damm och skit där men det kommer man inte åt vidare lätt?

Inomhusdel av luftkonditionering, dammig, behöver rengöring, vita och gråa plastdelar, termostatrotationsknapp, svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur är det tänkt att man ska rengöra dessa innerdelar?

MVH
 
Vid en professionell rengöring så plockar man också isär hela innerdelen för att komma åt att skölja och rengöra ordentligt. Hela fläkten kan renspolas med vatten när den är borttagen. Sök på tuben för att se exempel.
 
I
Tack, hittade denna som ser ut at vara en br guide :

Kan möjligen vara omständigt att få av plast locket eftersom innerdelen sitter ganska nära taket men det går säkert att lösa.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
A
I Ironside skrev:
Tack, hittade denna som ser ut at vara en br guide :
[media]
Kan möjligen vara omständigt att få av plast locket eftersom innerdelen sitter ganska nära taket men det går säkert att lösa.
Problemet är när den sitter nära taket, då man även måste vika upp förångaren för att få ut fläkttrumman
 
I
I videon kunde jag inte se att han fällde upp något? Däremot kan de där plasthakarna på översidan bli jobbiga.

Vår innerdel sitter ovanför ytterdörren och även om vi har normal höjd så är utrymmet upp till taket bara lite mer än 7 cm.

Vit väggmonterad luftkonditionering i ett rum med fönster och gröna växter utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit luftkonditioneringsenhet monterad på en vägg nära taket, tillverkad av Mitsubishi Heavy Industries.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Kanske lite OT, men är ni nöjda med denna sett till kyla på sommaren? Samt hur stor yta kyler den?

Vi går i tankarna på att sätta upp en luftvärmepump i vårt vardagsrum/kök (öppen planlösning) primärt för att kyla på sommaren. Men även som backup för värme på vintern ifall man får problem med bergvärmepumpen.
 
I
Den kyler väldigt bra, det svåra är dock att få luften att nu runt i huset. Vi har tyvärr inte vidare öppen planlösning så den når ju inte till en del av rummen. Enligt installatören finns det egentligen bara en lösning på det och det är att sätta fläktar i taket som driver runt luften eller möjligen dra rör på vinden. Har man öppen planlösning med hyfsad ventilation så tror jag den lyckas bättre med att sprida sin luft.
 
A
I Ironside skrev:
I videon kunde jag inte se att han fällde upp något? Däremot kan de där plasthakarna på översidan bli jobbiga.

Vår innerdel sitter ovanför ytterdörren och även om vi har normal höjd så är utrymmet upp till taket bara lite mer än 7 cm.

[bild][bild]
7cm KAN räcka för att få undan förångaren
att få bort kåpan är det minsta problemet
 
I
Plockade isär innerdelen och rengjorde allt enligt youtube klipp. Det var rätt meckigt att få av fläkthjulet och 20 reser värre att få på det igen. Troligen hade axel byggt upp grader eller något, tillslut blev det lite sandpapper och fett och då hoppade den på. Några av fenorna på fläkthjulet gick sönder men det är säkert ingen fara, de är extremt känsliga!

Iallafall, nu 2-3 veckor senare så stinker enheten igen!!

Jag börjar undra om den på fel vis, vi kyler ju enbart med den och det är oftast under kortare perioder, några timmar här, några timmar där. Kanske blir det kondens och fukt i den som inte torkar upp? Kanske är det bättre om den kör på auto alltid?
 
klosp11
I Ironside skrev:
Plockade isär innerdelen och rengjorde allt enligt youtube klipp. Det var rätt meckigt att få av fläkthjulet och 20 reser värre att få på det igen. Troligen hade axel byggt upp grader eller något, tillslut blev det lite sandpapper och fett och då hoppade den på. Några av fenorna på fläkthjulet gick sönder men det är säkert ingen fara, de är extremt känsliga!

Iallafall, nu 2-3 veckor senare så stinker enheten igen!!

Jag börjar undra om den på fel vis, vi kyler ju enbart med den och det är oftast under kortare perioder, några timmar här, några timmar där. Kanske blir det kondens och fukt i den som inte torkar upp? Kanske är det bättre om den kör på auto alltid?
jag tror inte att yes gör maskinen tillräckligt rent. kan varmt rekommendera julas värmepumps spray. finns även andra märke som fungerar. jag vet verkligen inte vad som finns i dessa produkter, jag har testad det mesta men det är färdig köpt spray som gäller tycker jag. efter ac kör vi ett tag enbart ventilation för att torka maskinen.
 
I
Kan vara så ja eller så beror det på att man måste låta fläkten cirkulera varken utan kylning eller värmning 30 min innan man stänger av den.

Förslag på AC rengöring som inte är allt för giftig?
 
I min manual så står det att man ska köra enbart fläkt i minst 4h när man vill stänga av enheten helt, detta för att torka ur den invändigt. Så det inte börjar gro..
 
I
davveno1 davveno1 skrev:
I min manual så står det att man ska köra enbart fläkt i minst 4h när man vill stänga av enheten helt, detta för att torka ur den invändigt. Så det inte börjar gro..
Då har vi troligen svaret där.
 
I
Pratade med lokalt värmepump företag. De skulle ha 1200 kr för service och rengöring, troligen plus moms och utkörning. De sålde även AC rengöring på burk, den kostar 380 kr för 600 ml, vet inte om det är något liknande den som säljs till bil. Biltema har annars en för bil AC som de tar 80 kr, den håller 150 ml så lite, lite billigare än den från värmepump företaget.
 
A
I Ironside skrev:
Plockade isär innerdelen och rengjorde allt enligt youtube klipp. Det var rätt meckigt att få av fläkthjulet och 20 reser värre att få på det igen. Troligen hade axel byggt upp grader eller något, tillslut blev det lite sandpapper och fett och då hoppade den på. Några av fenorna på fläkthjulet gick sönder men det är säkert ingen fara, de är extremt känsliga!

Iallafall, nu 2-3 veckor senare så stinker enheten igen!!

Jag börjar undra om den på fel vis, vi kyler ju enbart med den och det är oftast under kortare perioder, några timmar här, några timmar där. Kanske blir det kondens och fukt i den som inte torkar upp? Kanske är det bättre om den kör på auto alltid?
om man inte kör kyla hela tiden så måste du köra värme efter varje gång för att torka upp. mitsubishi mfl har detta som standard
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.